Del : SMS

Smart-TV har lemfældig omgang med brugerdata

pix-Smart-TV
Overskrift
De stadig større TV-skærme er oftest koblet på internetforbindelsen, så man kan bruge forskellige apps på dem til f.eks. at leje film. Men disse apps udgør en sikkerhedsrisiko, påviser tyske forskere. Foto: John MacDougall, AFP/Scanpix Foto:
 

Tyske forskere påviser, hvordan folks brugernavne og kodeord sendes ukrypteret over internetforbindelsen fra smart-TV-apparater.

Artiklen fortsætter under annoncen

BERLIN: Smart-TV-apparater har en lemfældig omgang med brugernes data og udgør en sikkerhedsrisiko.

Det konkluderer tyske forskere fra Ruhr-Universitetet i Bochum efter at have set på, hvad der egentlig foregår bag TV-skærmen, når man bruger smart-TV-funktionerne, hvor man kan have apps ganske som på mobiltelefoner og f.eks. tilgå Facebook eller forskellige filmtjenester via internetforbindelsen, som fjernsynet er koblet på.

Resultatet er ikke opløftende. Flere apps overfører brugeroplysninger og kodeord helt ukrypteret over internetforbindelsen, og dermed er de lette angrebsmål for hackere og andre spioner, skriver Neue Zürcher Zeitung.

pix-Flemming Møller Pedersen

Værst står det til hos Samsung, som er verdens største TV-producent. Fire af 16 undersøgte apps - heriblandt to af de meget store, nemlig Facebook og Ebay - består ikke en sikkerhedstest, hvor det hos den tyske elektronikproducent Grundig er tre af syv tilfælde. Det lykkedes sågar forskerne at få fingrene i logindoplysningerne på Samsungs såkaldt »Single sign-on«-funktion, altså selve grundadgangsnavn og kodeord. Derved kan en hacker overtage selve ens brugerkonto på både TVet og en eventuelt tilkoblet smartphone eller tavle-PC.

Til sammenligning er der kun en enkelt app, Watchever, på streamingboksen Apple-TV, som sender de personlige oplysninger af sted uden at beskytte dem.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

pix-Walkman

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere