Del : SMS
Berlingske Business

Skype skal trylle for Microsoft

SkypeMicrosoft
Købet af Skype skal skaffe Microsoft tilbage i front. På billedet ses Microsofts topchef Steve Ballmer.

Aldrig før har Microsoft betalt så meget, men dansk-svenske Skype kan vise sig afgørende for softwaregiganten på vejen tilbage til IT-tronen.

Artiklen fortsætter under annoncen

For langt de fleste af de 500 millioner brugere er det dansk-svenske internettelefoniprogram Skype et behageligt, gratis legetøj, som gør det muligt at ringe til og holde videosnak med andre kloden over uden at betale en krone for det. Anderledes strategisk vigtigt var det for softwaregiganten Microsoft at foretage sin hidtil største investering ved at købe Skype for 8,5 milliarder dollar.

Skype skal nemlig skaffe Microsoft tilbage i front – et voldsomt udfald mod Apple og ærkerivalen Google, som bid for bid har pillet Microsoft ned fra IT-tronen.

Med overtagelsen kommer en af de største, europæiske teknologisucceser nu på amerikanske hænder. Microsoft tjener ikke just penge på nettet, hvor især Google konstant har afkast. Skype er også en underskudsforretning.

Microsoft har en række kuldsejlede projekter på sit CV og mærker den kolde ånde i nakken fra det teknologiske skifte, som er ved at ske. Den klassiske computer med software installeret på selve maskinen er under hårdt pres, både fra avancerede mobiltelefoner, der i sig selv er minicomputere, fra de nye tavlecomputere og fra »almindelige« computere, som blot har brug for en internetforbindelse. For alle programmerne kører direkte fra nettet og skal derfor ikke installeres. Det rammer kerneforretningen, salget af Windows, som i seneste kvartal gik tilbage. Og Microsoft-aktien er faldet med 7,5 procent siden årsskiftet, fordi investorerne er usikre på, hvor hård modstanden er, nu hvor flagskibene Windows og Office-kontorpakken ikke fremover kan ventes at sende lige så mange trillebører fulde af klingende mønt ned i Microsofts pengetank.

Murbrækker til erhvervslivet

Hver måned kobler 150 millioner brugere sig på Skype og bruger i gennemsnit 100 minutter, hvilket gennem de seneste år har gjort Skype til verdens største udbyder af udlandstelefoni. 40 procent af al Skype-brug er i dag video. Det vil Microsoft udnytte på mange områder.

Omkring 10 millioner har i dag sat kamera på deres Xbox 360-spillemaskine fra Microsoft, som i efteråret blev udvidet med Kinect-systemet, så den kan betjenes med bevægelser. Her vil Skype oplagt kunne indgå som chatfunktion – en langt bedre end den, der allerede findes. Når spillemaskinen er koblet på nettet, kan man nemlig spille mod og kommunikere med andre i realtid. Både Xbox og Skype kan få et skub fremad på den konto.

Microsoft har mildt sagt ikke meget held med at sælge Windows Phone-telefoner. Faktisk er markedsandelen faldet, siden Windows Phone erstattede det udskældte Windows Mobile i efteråret. Det har tvunget mobilgiganten Nokia og Microsoft i armene på hinanden. Skype vil kunne forbedre Windows Phone betydeligt, og nye funktioner kunne få forrang her, før de lander på Skype-udgaverne til Apples iOS og det Linux-baserede Google Android, som Microsofts topchef, Steve Ballmer, begge har lovet at ville fortsætte på.

Skype vil også give Microsoft et stort plus i bestræbelserne påat samle overblikket over alle kommunikationskanaler med en bestemt person. Ved centralt at kunne holde øje med, om en person netop nu er tilgængelig på sin e-post, sin mobiltelefon eller sin Skype, kan man »fange« vedkommende ad den rigtige kanal – straks. Det er noget, som Google og netværksgiganten Cisco er svært interesseret i at varetage for folk. Derfor gjaldt det om at få Skype ind i Microsoft-folden, som nu også kan byde på videotelefoni og -konferencer med mange års erfaring for kvalitet. Med Skype kan Microsoft rykke ind på Ciscos kerneområde: Erhvervslivet. Microsofts søgemaskine Bing, postprogrammet Outlook, straksbeskedprogrammet Messenger og Office-pakken vil alle få indbygget videokonference.

Facebook kalder

Skype kan også bringe Microsoft i langt tættere kropskontakt med Facebook, verdens største sociale netværk. Microsoft købte i 2007 for 240 millioner dollar aktier i Facebook, og kunne man f.eks. her få videoforbindelse med vennerne, ville det utvivlsomt være et hit. Sandsynligvis var det også grunden til, at Facebook selv arbejdede på at købe eller få en aftale med Skype. Endelig kunne Skype løfte Microsofts gratis e-posttjeneste, Hotmail, ud af den truende glemsels mørke og tilbage i kamp mod ærkerivalen Googles Gmail ved at integrere video i Skype-kvalitet.

»I nogen tid har det stået klart, at telekommunikation vil rykke over på fuldt digital internetteknologi. Skype viser, hvad der er muligt,« sagde Kevin Werbach, professor ved Wharton School på University of Pennsylvania, forleden til New York Times. Steve Ballmer lovede, at Microsoft vil udvide Skype-tilbuddene og øge investeringerne – ikke skære ned på de gratis tilbud. Det var nødvendigt at understrege, at Skype-købet indleder en ny Microsoft-æra ... på mange måder.

»Jeg satser på, at vi kan se frem til Skype 2011 om nogle år,« lød en kommentar på nettet efter salget med henvisning til, at det 35 år gamle Microsoft ikke er kendt for at rykke så hurtigt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere