Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Skole blev mangemillionær på gammel Snapchat-investering

pix-Snapchatjubel
Det var ikke kun Snapchats to stiftere, Bobby Murpy Evan Spiegel (til venstre og midtfor), der sammen med formanden for New Yorks børs, Thomas Farley (til højre), kunne juble over Snaps børsnotering torsdag. Der var guldregn til en californisk skole, som for længe siden havde set potentialet i selskabet og investeret i det. Foto: Drew Angerer, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

En forudseende skolefond fik i denne uge 169 millioner kroner i kassen ved at sælge ud af sin investering i Snapchat. Og skolen kan blive endnu rigere.

Milliardglimmeret fra børsnoteringen torsdag af den populære billedbeskedtjeneste Snapchat har også ramt en californisk skole, som pludselig har fået et solidt tilskud til klassekassen.

St. Francis High School, som er en privat romersk-katolsk skole i byen Mountain View i Californien, står pludselig med omkring 24 millioner dollars eller 169 millioner kroner, fordi nogle forældres interesse for at investere medførte, at skolen for fem år siden købte en andel i Snap, som er Snapchats ejer.

Inspirationen kom fra køkkenbordet

Man fandt 15.000 dollars, som kunne bruges til formålet, og da Snap så torsdag gik på børsen i New York for at rejse flere penge ved at sælge aktier i selskabet med det gule spøgelse som logo, solgte skolen omkring 1,4 millioner af de 2,1 millioner aktier, som de tidligere havde købt. De resterende aktier, som skolen stadig har, er omkring 19 millioner dollars eller 134 millioner kroner værd, skriver nyhedsbureauet Associated Press, efter at Snap-aktien er steget yderligere.

Skolen oprettede i 1990 en fond på opfordring fra to børneforældre, som var professionelle investorer.  I 2012 kom den ene af dem, Barry Eggers, hjem fra arbejde og så, at hans datter Natalie og nogle skolekammerater sad ved køkkenbordet og havde svært travlt med at lege med en ny mobilapp, som de havde hentet. Her kunne de sende billeder og små filmklip til hinanden, og de slettede sig selv, få sekunder efter at modtageren havde set dem.

Barry Eggers, der er medstifter af Lightspeed Venture Partners og formand for skolefonden, var tændt. Han fik arrangeret et møde med Snapchats to stiftere, Evan Spiegel og Bobby Murphy, og ti dage senere fik han forhandlet en investering i Snapchat på 500.000 dollars på plads. Skolefonden lagde 15.000 dollars ved i samme hug.

Snap-stifterne på børsen i New York

Skulderklap til elever og lærere

Skolefonden arbejder nemlig ved at lægge lidt penge med, når de store investorer køber sig ind i lovende iværksættervirksomheder. Lige nu har fonden investeret i et par håndfulde andre virksomheder men har ikke lyst til at fortælle, hvor stor formuen er.

Inden Snapchat kastede en guldregn over skolen, var det hidtil største enkeltudbytte af investeringerne på 2,1 millioner dollars i 1996 fra en investering på 25.000 dollars i Advanced Fibre Communications.

Pengene fra salget af Snap-aktierne skal bruges på stipendier til eleverne, fastholde kvaliteten af undervisningen gennem efteruddannelse af lærerstaben og forbedre faciliteterne på skolen.

Nintendo Switch-køber. Arkivfoto

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen