Del : SMS
Berlingske Business

Sjællandsk enighed om hurtigere og bedre mobil- og netdækning

pix-Gravearbejde
Det bliver fremover lettere at få gravet kabler ned til internetforbindelser og sætte master op til mobildækning i Region Sjælland. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

17 kommuner, regionen og tele- og internetselskaberne laver fælles regler, så det bliver nemmere at forbedre mobil- og internetdækningen i Region Sjælland. Håbet er, at det smitter af i resten af Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skal være lettere at komme til med kabler og mobilmaster, så mobil- og internetdækningen hurtigere kan gøres bedre.

Det er 17 kommuner i Region Sjælland enedes med telebranchen og Dansk Energi om ved at lave ens retningslinier for, hvordan der fremover skal arbejdes på at gøre dækningen bedre for de 800.000, der bor i regionen, og de 20.000 virksomheder.

Teleselskaberne og internetudbyderne har længe brokket sig over, at kommunerne spænder ben og lægger hindringer i vejen for at kunne gøre dækningen bedre, blandt andet gennem lang sagsbehandling og ved at stille krav om f.eks. at få en mobilmast skjult i en flagstang. Samtidig klager nogle danskere over, at de ikke vil have udsigt til en mobilmast, samtidig med at der klages over den dårlige dækning.

Slut med bøvl og fordyrende krav

Det har medført en stribe forhandlinger, og nu er man så enige om fælles retningslinier, så reglerne er de samme, uanset hvilken kommune teleselskaberne og internetudbyderne henvender sig til.

»Det gør det mere enkelt for virksomhederne at stille mobilmaster op og grave kabler ned, når de ved, hvilke krav de skal leve op til. Det er en forudsætning for at få bedre dækning,« siger regionsrådsformand Jens Stenbæk i en udtalelse.

Reglerne skal dog først godkendes i både Region Sjælland og de 17 kommuners byråd. Forventningen er, at alt er på plads og bliver virkelighed allerede før sommerferien.

»Vi er rigtigt glade for, at man nu samler regionen, kommunerne og bredbånds- og teleselskaberne om, hvordan man opsætter master og sætter spaden i jorden - altså også en fælles gravepolitik, som også sikrer, at man ikke mødes med alle mulige, fordyrende krav om retablering, når man sætter spaden i jorden og rydder op efter sig. Man skal aflevere i samme stil og stand, som da man gik i gang,« siger chefkonsulent Thomas Woldiderich fra energiselskabernes brancheorganisation Dansk Energi til Berlingske.

Gittermaster i stedet for rørmaster

Han håber, at aftalen vil smitte af på de fire øvrige regioner i Danmark.

»Alle er gået ind med rigtigt åbent sind og med en fælles forståelse for, at vi har en gensidig interesse her. Kommunerne kæmper for bosætning og et godt erhversklima, og vi vil gerne udbrede vores netværk og koble kunder på,« tilføjer han.

I telebranchens organisation, Teleindustrien, fremhæver direktør Jakob Willer også de gode udsigter.

»Det gør det ens på tværs af kommunerne, så vi ikke skal håndtere 17 forskellige regelgrundlag og fortolkninger. Ambitionen med at sænke barriererne og ændre tilgangen fra at fokusere på begrænsninger til at skabe muligheder er rigtigt god, og vi er meget positive over for initiativet. Nu er det så ret afgørende, at alle kommer hurtigt i gang,« siger Jakob Willer.

Mobilmaster vil fremover være såkaldte gittermaster. De er hurtigere at sætte udstyr op på fra et eller flere teleselskaber, og så er de billigere end de rørmaster, som ellers bruges.

Små gravesager skal blot anmeldes

Fremover vil tele- og internetselskaber også kunne nøjes med at anmelde en ny gravning i stedet for at skulle ansøge om tilladelse, hvis det blot er en lille eller mindre af slagsen. Den, der graver, skal så fotodokumentere, hvad der sker.

»Dette betyder også en administrativ lettelse for kommunerne, når de ikke skal håndtere tusindvis af små og mindre graveansøgninger,« siger Thomas Woldiderich fra Dansk Energi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere