Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Simcorp-direktør: Vi har god dialog om nye kontrakter rundt i verden

Softwareselskabet Simcorp er godt på vej til at lande nye kontrakter flere steder rundt i verden. Og det er ikke kun på det nordamerikanske marked, som ellers er udpeget som et strategisk fokusområde i 2017.

Det fortæller administrerende direktør Klaus Holse i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal.

- Vi har mange samtaler med forhåbentligt kommende kunder, og det er bredt geografisk funderet. Det er både i Nordamerika, Europa og Asien. Selv om vi satser på Nordamerika, skal vi også fokus på de øvrige markeder, siger han.

Simcorp, der tjener sine penge på at sælge software og services til de allerstørste investeringsselskaber i verden, fastholdt sine forventningerne til 2017 i forbindelse med regnskabet.

UPSIDE TIL FORVENTNINGER

Selskabet sigter derfor fortsat efter en omsætningsvækst på 7-12 pct. og en overskudsgrad på 25-28 pct., og det bliver evnen til at få kundernes kuglepen til papiret, der afgør, hvor resultaterne lander i det interval.

- Hvor vi ender i vores forventninger, afhænger af hvor mange nye kunder vi lander. Vores indtægter fra service, vedligeholdelse og fra eksisterende kunder er forholdsvis stabile, så den usikre variabel er, hvor mange nye kunder vi får.

- Vi føler os overbevist om, at vi har en god nok pipeline til at kunne leve op til vores forventninger, men vi skal formentlig længere hen på året for at kunne se, hvor vi præcist lander. De foregående år er mange af kundernes investeringsbeslutninger først blevet taget i slutningen af året, siger Klaus Holse.

1200 KUNDER PÅ VERDENSPLAN

Simcorp har på verdensplan identificeret 1200 kunder, som typisk er banker, pensionsselskaber, forsikringsselskaber eller kapitalforvaltere, og her har selskabet omkring 200.

En enkelt større amerikansk kunde er vundet i første kvartal. Der er ikke sat navn på, men det er ifølge Klaus Holse et velkendt brand, som han først senere på året kan løfte sløret for.

Det er også på det nordamerikanske marked, at de største muligheder ligger. Ifølge Simcorp er der 500 potentielle kunder i Nordamerika.

På globalt plan har selskabet en markedsandel på 15 pct., mens det på det amerikanske marked blot er på 5 pct., hvilket er den anden laveste i de regioner, som Simcorp opererer i rundt i verden.

FREMGANG OVER HELE LINJEN

Simcorps omsætning steg til 73,1 mio. euro fra 61,3 mio. euro i samme periode året før, mens driftsoverskuddet før finansposter viste en fremgang til 10,2 mio. euro fra 7,6 mio. euro.

- Det har været et fint første kvartal. Vi er godt tilfredse med væksten, og det gælder især i vores serviceforretning, siger Klaus Holse.

Driftsmarginen er på 14 pct. i kvartalet, hvilket er omkring det halve af forventningerne til hele året, men det skyldes primært sæsonmæssig variation, hvor omkostningerne er stabile over hele året, mens de fleste indtægter kommer i de sidste kvartaler.

På aktiemarkedet falder Simcorp-aktien 2,3 pct. til 424,90 kr., men er i år oppe med 23,5 pct. Det værdisætter selskabet til små 18 mia. kr.

Ifølge Bloomberg News handler aktien til en P/E - prisen, man som aktionær betaler for en krones overskud - på 31,6 for 2017-indtjeningen.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen