Del : SMS
Berlingske Business

Sikkerhedsekspert: Accepter hackerangreb, for de er umulige at undgå

GERMANY IT SOLUTIONS CYBERCRIME
Det er udelukkende et spørgsmål om tid, før virksomheder bliver angrebet af hackere. Så man kan lige så godt acceptere, at det vil ske før eller siden, lyder det fra Deloittes sikkerhedsekspert. ARKIVFOTO: Hewlett Packard's it-sikkerheds center i Boeblingen, Tyskland, 9. december 2014. Foto:

Det er udelukkende et spørgsmål om tid, før virksomheder bliver angrebet af hackere. Så man kan lige så godt acceptere, at det vil ske før eller siden, lyder det fra Deloittes sikkerhedsekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

I vil blive angrebet, det er bare et spørgsmål om tid, før det sker for jer, sådan sagde Luke Herbert, sikkerhedsekspert hos Deloitte, i dag til Innovation Day.

Indtil videre har deltagerne til arrangementet Innovation Day - digital transformation i en fysisk verden - været samlet og hørt talere som Lisbeth Knudsen, Eva Berneke, Kim Bjørn Nielsen, Mads Faurholt-Jørgensen og Dr. Rishi Mohan Bhatnagar.

Men nu deles arrangementet op i fire spor, således at deltagerne skal vælge, om de vil høre 'På vej mod nye digitale forretningsmodeller', 'Digitalisering og it-sikkerhed', 'Teknologier, der driver digital transformation' eller 'Det digitale Danmark'.

pix-Smart-TV

Spor nummer tos første taler hedder Luke Herbert. Han er manager hos Deloitte, og han giver deltagerne et indblik i, hvordan informationssikkerheden ser ud om fem år. Han omtaler tilmed, hvordan nye udfordringer kommer til at give nye kommercielle fordele. Han fortæller, at ”at han som yngre var på den anden side af hegnet,” men det var før, at han kom ind i forskningsverdenen.

”Computere er ikke sikre, det er meget simpelt. Vi kender ikke nogen måde, der er stærk nok til, at vi kan bygge en turingmaskine, der kan vælge det fra, vi ikke ønsker,” siger Luke Herbert.

Han viser deltagerne et billede af en skov, udlover en kasse øl til dem, der kan se noget mærkværdigt på billedet. Ingen reagerer. Omridset af en mand bag træerne kommer frem som næste billede. Han forklarer, at trusselsbilledet er det samme i it-verdenen. For det allersværeste er at finde ud af, hvem der er truslen.

asdfsd

”Men hvem angriber?” spørger Luke Herbert. ”Nej, det er ikke hackere, der sidder i et mørkt rum med solbriller. Det er et sofistikerede marked, I er oppe mod. Man kan købe cybercrime på time- og månedsbasis. Så det er ikke blot enkelte hackere, der sidder i soveværelset.”

Luke Herbert kommer med et eksempel på en hackervirksomhed:

”McDompals er et organiserede hackerfirma, der har McDonalds logo og har ændret deres slogans til I’m swipping it. De tager folks kreditkortoplysninger, men en del af deres forretning er også, at deres ofre – altså dem, de stjæler fra – kan købe deres informationer tilbage.”

Og det virker, siger han. For ”vi kan ikke bygge systemer, der er sikre.” Derfor skal man som virksomhed finde ro med, at det værst-tænkelige en dag vil ske for dem:

pengeautomater


”I skal acceptere, at I vil blive angrebet. I må tilpasse jer, det er evolution. Find en ny måde at overleve på, det starter i ledelsen.”

Men den enkelte virksomhed kan gøre noget for at gardere sig.

”Først skal I have en diskussion om, hvad man gør, når I bliver angrebet. Det er nødvendigt, at man sætter sig ned og erkender, at det sker. Og det bliver slemt. Men så dårligt er det nødvendigvis ikke, for hvis man formår at håndtere det bedre end konkurrenterne, har man en fordel.”

pix-IT-sikkerhed

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere