Del : SMS
Berlingske Business

Septima sælger sammenhænge

03BUSPix-Septima-Hans-Grege.jpg
Da en række af de danske grunddatasæt blev købt fri, opsagde Hans Gregers Petersen sammen med seks af sine kolleger deres faste job for at udnytte datasættene i det private erhvervsliv. Virksomheden har i dag 12 ansatte og holder til i lokaler på Strøget i indre København.? Foto: Sara Gangsted

Da de danske grunddatasæt blev frigivet i 2013, øjnede syv tidligere data-ingeniører muligheden for at lade de offentlige data arbejde for det private erhvervsliv. Virksomhedens 12 ansatte betjener i dag alt fra forsikringsbranchen til politiske partier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den første dag i 2013 blev en række af danskernes data sluppet fri. Data fra CVR-registeret, kortdata og andre datasæt var ikke længere kun tilgængelige for staten, men blev fra den ene dag til den anden foræret til alle interesserede.

Dét vendte op og ned på Hans Gregers Petersens arbejde, der indtil da kunne betegnes som bundne opgaver. I løbet af sin karriere havde han arbejdet med at fremstille datasættene og anvende dem til at løse forskellige opgaver for det offentlige.

På TDC Hosting datacenter i Valby er der tre store nedkølede s

»Det var til tider dybt frustrerende ikke at kunne bruge data til noget mere. Vi havde ofte ærgret os over, at vi ikke kunne bruge beregningerne i andre sammenhænge uden for det offentlige,« mindes Hans Gregers Petersen og tilføjer:

»Derfor var det jo også en kæmpe ting, da de blev frigivet. Her kom muligheden for at vi kunne gøre, hvad vi ville med oplysningerne.«

Frigivelsen åbnede nemlig for at anvende datasættene i erhvervsmæssigt øjemed. Hvor det tidligere havde kostet op til tocifrede millionbeløb at anvende datasættene uden for det offentlige, blev dataen nu gratis. Dét åbnede døren for et helt nyt marked.

Seks uger inden dataene blev frigivet, kvittede Hans Gregers Petersen og hans syv kolleger fra Septima.

»Det var på mange måder en ret sindssyg beslutning. Især tidsaspektet var vildt, men vi tænkte, at det her må vi kunne gøre selv, og vi vidste jo, hvad det var for noget data og havde en idé om, at der ville være et marked, hvor det kunne bruges,« siger Hans Gregers Petersen.

Alle syv stiftere havde tidligere arbejdet med datasættene, og fra begyndelsen af 2013 gik de i gang med at udbyde databeregninger og -vurderinger til en lang række private aktører.

Mange anvendelsesmuligheder

Det er særligt finanssektoren og forsikringsbranchen, der er interesserede i de analyser, datasættene kan bruges til.

Ud fra højdemodeller og tekniske grundkort kan Septima eksempelvis beregne oversvømmelsesrisikoen for bestemte områder eller vurdere ud- og indsigten gennem vinduerne på specifikke adresser. Alt sammen ved hjælp af geodata og algoritmer.

27BUSmicrosoft.jpg

Blandt Septimas kunder findes også politiske partier, der ønsker at vide noget om befolkningssammensætningen i et bestemt område, og virksomheder der ønsker vejledning i, hvor det vil være smartest at flytte deres nye virksomhed hen.

Her kan Septima bl.a. benytte adressesættet og CVR-registerets oplysninger om, hvilke virksomheder der har til huse i bestemte områder.

»Det er sammenstillingerne, vi sælger. Det er enorme datasæt, vi regner med, og det er vores erfaring og evne til at tolke på dataene, der gør den værdifuld,« siger Hans Gregers Petersen og tilføjer

pix-Safe Harbour

»Der har traditionelt set været en branche af data-købmænd, der eksempelvis har købt alle regnskaber fra Erhvervsstyrelsen og solgt dem videre enkeltvis. Det var den traditionelle forretningsmodel; at købe noget og sælge det videre lidt dyrere. Med data ligger værdien imidlertid i at bruge dem,« siger Hans Gregers Petersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere