Del : SMS
Berlingske Business

Samsung scorer kassen på mobiler

SAMSUNG_SMARTPHONES_Business
Samsung har stor succes med sine Galaxy-modeller, men firmaet forudser øget konkurrence fra billigere smartphones. Foto:

Verdens største inden for forbrugerelektronik tjener styrtende med penge på mobilmarkedet, men forudser øget konkurrence fra billigere smartphones.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den sydkoreanske elektronikgigant Samsung oplever rigtigt gode tider på mobilmarkedet, hvor indtjeningen er fordoblet i forhold til samme kvartal sidste år.

Samlet set steg virksomhedens overskud med 88 procent til 8,3 milliarder dollar (46,5 milliarder kroner), mens omsætningen voksede med 18 procent til 52,4 milliarder dollar (293,5 milliarder kroner).

Det er især tidens hotte produkter smartphones og tablets, der driver udviklingen, fortæller Samsung. I 2012 havde sydkoreanernes Galaxy-serie med smartphones stor succes i konkurrencen med ikonet iPhone fra Apple, og Samsung er i dag verdens største producent.

Udviklingstempoet hos Samsung og Google, hvor sidstnævnte leverer styresystemet Android, har ganske enkelt være højere end hos Apple, lyder det fra analytikere. Apple fremlagde sit årsregnskab onsdag, og markedet reagerede med et fald på 11 procent.

Samsungs aktie faldt 1 procent i aftes efter regnskabsmeddelelsen. Det hænger formentlig sammen med, at der også lød advarende toner fra Seoul. Smartphones er nu ved at blive et så moden produkt, at der bliver plads til nye, billigere produkter, og Samsung forudser en øget priskonkurrence i 2013, ikke mindst fra kinesiske producenter som Huawei.

Tablet-markedet er derimod ikke så modent, den første iPad så dagens lys for mindre end tre år siden, og her ser Samsung store muligheder, trods intens konkurrence fra Googles Android og Microsofts Windows 8.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere