Del : SMS

Samsung er nu verdens største mobilproducent

pix-Galaxy Note
Samsungs enorme Galaxy Note-telefon, som også lidt er en minicomputer, er med til at sikre sydkoreanerne kongetronen i mobilverdenen. Arkivfoto: Lee Jae-won, Reuters/Scanpix

Nokia er nu helt slået af tronen som verdens mobilkonge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Asiens største elektronikproducent, Samsung, er tilsyneladende takket være sine populære Galaxy-telefoner blevet verdens største producent af mobiltelefoner overhovedet.

Det sydkoreanske industrikonglomerat ser ud til for første gang nogen sinde at have overhalet finske Nokia på det samlede salg af mobiltelefoner. I efteråret sendte Samsung Nokia ned på 2.-pladsen målt alene på salget af de avancerede smartphonetelefoner.

92 mio. telefoner solgt på tre måneder

Samsung har solgt omkring 92 millioner mobiltelefoner verden over i 1. kvartal 2012, vurderer flere analytikere over for nyhedsbureauet Bloomberg News. Nokia har solgt 83 millioner telefoner - heraf 12 millioner smartphonetelefoner og 71 millioner af de billigere telefoner - i samme periode.

Galaxy-serien er blevet Samsungs bedstsælgende nogen sinde. Den består af efterhånden en række mobiltelefoner i forskellige størrelser med Galaxy Note som den absolut største. Desuden er alle Samsungs tavlecomputere i Galaxy Tab-serien.

Samsung fremlagde i sidste uge et rekordregnskab, som slog den hidtidige rekord fra for tre måneder siden.

Sydkoreanerne menes at have solgt 44 millioner smartphonetelefoner i første kvartal. Det er mere end en tredobling i forhold til sidste år på samme tid, og en afløser for Galaxy S II ventes klar til juni.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere