Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Samsung dropper OLED-TV-skærme

pix-QLED
Samsung vil ikke lave OLED-fladskærme men kaster alle kræfter i at udvide sine egne QLED-TV-skærme, som her bliver præsenteret i Berlin. Foto: Samsung

TV-giganten sætter nu alle kræfter ind på sin egen fladskærmstype - men overhaler også Apple indenom med nyt sportsur og fitnessarmbånd.

BERLIN: Der kommer ingen af de nye OLED-fladskærmsfjernsyn fra verdens største TV-producent, Samsung, som holder fast i sin egen skærmtype.

TV med de glasklare OLED-skærme, som kendes fra mobiltelefoner og kameraer, produceres nu af stadig flere af Samsungs konkurrenter, og også danske B&O er lige gået ud med sine første to OLED-fjernsyn, Beovision Eclipse.

Samsung fravalgte de dyre OLED-skærme og introducerede i begyndelsen af 2017 i stedet QLED, hvor Q'et står for »quantum dot«, som endnu en teknologi, der giver bedre farver, bedre kontrast og bedre synsvinkel på skærmen.

Samsung: Det er verdens bedste

»Samsung genbekræfter nu sin satsning på QLED. Den passer til større skærme, og vi mener, at QLED er fremtidens TV-teknologi,« sagde Samsungs europæiske marketingsdirektør, David Lowes, da han onsdag aften i Berlin præsenterede Samsungs nyheder til Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, der åbner fredag.

To nye QLED-TV på 55 og 65 tommer med modelnavnet Q8F bliver nu lanceret i Europa og bringer antallet af QLED-TV fra Samsung op på 14 modeller, også i buede udgaver. Samsung bruger også QLED til det, der ifølge den sydkoreanske gigant er verdens største computerskærm til spil, nemlig en 49 tommer (virkeligt) bred skærm i formatet 32:9.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Spilskærm
Computerspillerne er blevet en attraktiv målgruppe for teknologiproducenterne. Det kræver store og hurtige skærme, og den hidtil største leverer Samsung nu: 49 tommer er den på. Foto: Samsung

Samsungs konkurrent, LG Electronics, er verdensførende inden for OLED-TV-skærme, som der også i Danmark sælges stadig flere af, og som har gjort LG til det næstbedst sælgende TV-mærke herhjemme efter Samsung. B&O samarbejder siden sidste år med netop LG om udviklingen af sine fjernsyn.

Samsungs QLED bruger meget af den samme skærmteknologi som de udbredte LCD-TV-skærme, men billedet dannes her af ultrasmå krystaller og står stort set lige så godt som en OLED-skærm, samtidig med at farvepaletten og farvemætheden er større end på en klassisk LCD-skærm. Både QLED- og OLED-skærme bruger mindre energi og er fri for tungmetaller.

pix-Elektroniksalg

Sportsure er sagen

Samsung præsenterede allerede i sidste uge sin nyeste toptelefon, Galaxy Note 8, som er mobilgigantens hidtil største telefon på 6,3 tommer - 0,1 tommer større end forårets Galaxy S8+. Der er derfor ingen andre, nye telefoner med i posen til Berlin-messen.

I stedet holder Samsung i Berlin premiere på et nyt Gear Sport-ur og et nyt fitnessarmbånd, Gear Fit Pro2 med indbygget GPS, for næsten af ærkerivalen Apple, som ventes at slå til her, når den nye iPhone 8 forventeligt præsenteres om et par uger.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Samsung-IFA
Verdens største TV- og mobilproducent, Samsung, havde ikke de store nyheder med til Europas største forbrugerelektronikmesse i Berlin, for den nye toptelefon blev præsenteret på forhånd i sidste uge. Men med et nyt sportsur og fitnessarmbånd, som kan kobles sammen med både Android- og iPhone-telefoner, rykker Samsung mere ind på det voksende sundhedsmarked. Foto: Carsten Koall, EPA/Scanpix Foto : CARSTEN KOALL

Gear Sport er blevet målrettet designet til netop sportsbrug, sådan som Apple har valgt at satse på - måske i erkendelse af, at det smarte ved smarture generelt har svært ved at trænge igennem til køberne, og de er sammen med et par nye, trådløse høretelefoner, Gear IconX, Samsungs hidtil største satsning på sundhedsområdet, som bliver stadig større for elektronikproducenterne.

Gear Sport og Gear Fit Pro2 - til priser på henholdsvis 2.600 og 1.800 kroner - virker derfor både sammen med Android-telefoner og med nyere iPhone-telefoner fra Apple. Gear IconX vil koste 1.800 kroner. Alt lanceres i september og oktober i Danmark.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE)

Torsdag

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen