Berlingske Business

Samsung: Det må ikke ske igen

pix-Samsung, Tim Baxter
Samsungs amerikanske topchef, Tim Baxter, lover, at mobilgiganten aldrig fremover vil ende i en situation som efterårets milliarddyre tilbagetrækning af en toptelefon. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Undersøgelserne af de brændende og eksploderende Galaxy Note 7-telefoner i efteråret bliver snart fremlagt, og mobilgiganten lover at sikre, at det ikke kan ske igen.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Hvad der end forårsagede, at en af mobilgiganten Samsungs toptelefoner pludselig brød i brand eller sågar eksploderede, må aldrig ske igen.

Det fastslår Tim Baxter, der er ansvarlig for den daglige drift af Samsung i Nordamerika, da han onsdag aften dansk tid førte an i præsentationerne af den sydkoreanske teknologigigants nye 2017-produkter på verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

»Det har været et udfordrende år. Vi fortsætter de intensive anstrengelser sammen med interne og eksterne eksperter for at finde ud af, hvad der er sket, og sikre, at det ikke sker igen,« sagde han som det allerførste, da han gik på scenen i den tætpakkede kæmpesal på et af spillebyens gigantiske hoteller.

Har kostet milliarder at trække tilbage

Problemerne med Galaxy Note 7-telefonen, som ellers var Samsungs toptelefon, blev en måned efter præsentationen så store og voldsomme, at Samsung til sidst valgte at trække telefonen helt tilbage og dermed hjemkalde 2,5 millioner telefoner med en milliardstor regning til følge. Samsung har selv meldt ud, at tilbagekaldelsen og nedlukningen af produktionen af Galaxy Note 7 vil give et tab på 5,1 milliarder dollars over tre kvartaler.

Siden oktober har teknikere og eksperter været i gang med omfattende undersøgelser for at afklare, hvad der skabte alle problemerne. Mistanken har været rettet mod manglende kvalitetssikring af batterierne, fordi der var så stort pres på at få produceret så mange telefoner som muligt.

»Vi vil snart rapportere resultatet af undersøgelserne,« sagde Tim Baxter.

Samsung er verdens største mobilproducent.

CES-2017
For abonnenter LÆS MERE : Nu går kasinobyen amok i ny teknologi

Ny Galaxy S8 på vej - Apple skruer ned for iPhone

Siden problemerne har den hidtidige toptelefon, Galaxy S7 og søsteren S7 Edge, solgt godt, og Samsung har arbejdet intenst på at komme videre ved at fremskynde lanceringen af 2017-modellen Galaxy S8, der ikke blot skal genskabe tilliden til Samsung men også skal være Samsungs bedste våben i kampen om kunderne, inden Apple - formentlig i efteråret 2017 - vil komme med en iPhone 8, som forventningerne er skruet helt op til, fordi det i 2017 er ti år siden, at den første iPhone kom og var drivkraft for en revolution af mobilmarkedet, der hurtigt blev til et smartphonemarked.

Apple lancerede i efteråret 2016 sin iPhone 7 og den lidt større iPhone 7 Plus, som dog skuffede mange på grund af manglende nyskabelser. Lige før nytår rapporterede det japanske dagblad Nikkei, at Apple i januar-marts skærer ti procent ned på iPhone-produktionen - tal, som Apple ikke vil kommentere.

Samsungs topchef, Kwon Oh-hyun, slog lige efter nytår fast over for de ansatte, at Samsung ikke må gå på kompromis med kvaliteten af sine produkter.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Business man, touching computer tablet with 2017 number

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen