Del : SMS

Samsung ændrer mobilstrategi efter kæmpe fald

pix-Samsung-resultat
Mobilgiganten Samsungs overskud faldt med over 60 procent, fordi mobilsalget går tilbage. Arkivfoto: Kim Hong-ji, Reuters/Scanpix Foto:

Verdens største mobilproducent Samsung mistede over 60 procent af sit overskud efter hård konkurrence og vil nu styrke indsatsen i mellemprislejet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Konkurrencen blandt mobilkæmperne er nu så hård, at verdens største mobilproducent, sydkoreanske Samsung, i juli-september fik det laveste overskud i mere end to år. 60,1 procent faldt overskuddet med, og nu vil Samsung gå i køddet på sine konkurrenter på markedet for mobiltelefoner i mellemprisklassen.

Det er både ærkerivalen Apples nylancerede iPhone 6-telefoner og billigere kinesiske mobiltelefoner, som presser Samsung. Samsung selv havde varslet om faldet på forhånd. Overskuddet i 3. kvartal landede på 4,1 billioner won eller 22,8 milliarder kroner, så giganten er ikke i pengenød, men Samsungs markedsandel af smartphonesalget er nu faldet til 24,7 procent mod 35 procent for et år siden.

LG leverede rekordresultat

Onsdag kunne Samsungs sydkoreanske konkurrent, LG Electronics, omvendt fremlægge et rekordsalg, hvor mobildelen står for det meste af væksten. LG leverede 16,8 millioner telefoner, 39 procent flere end for et år siden, og driftsresultatet på 163,16 millioner dollars var det bedste i fem år - selv om det har været op ad bakke for LG i en tid.

Overskuddet i Samsungs mobildivision, som i 2012 og 2013 var drivkraften i Samsungs fremgang, faldt til 1,75 billioner won (9,7 milliarder kroner) mod 6,70 billioner sidste år på samme tid, og det er det svageste resultat siden 2. kvartal 2011. Smartphonesalget faldt ifølge analytikere til 79,2 millioner styk mod 88,4 millioner sidste år. Det er fortsat mere end dobbelt så stort som Apple, der i 3. kvartal afskibede 39,3 millioner smartphonetelefoner.

Samsung har ikke lanceret nye telefoner i juli-september, modsat Apple, der i september kom med de to nye iPhone 6-telefoner.

Ændrer nu strategi

Det var tredje kvartal i træk med tilbagegang, men Samsung er fortsat ubestridt størst i mobilverdenen. Det er kinesiske Lenovo, som er verdens største PC-producent, og ligeledes kinesiske Xiaomi, der primært arbejder i Kina, som presser Samsung nedefra ved at få stadig bedre fat på markedet for de billige telefoner.

»Markedet for telefoner i mellemprisklassen ned mod lavprisklassen vokser hurtigt, og vi planlægger at svare aktivt, så vi kan få udbytte af den vækst,« sagde Samsung-direktør Kim Hyun-joon ved fremlæggelsen af regnskabet i den sydkoreanske hovedstad Seoul torsdag morgen dansk tid.

Giganten forventer, at det forestående julesalg af især fladskærmsfjernsyn og hukommelseschips vil rette pænt op på de kedelige regnskabstal for i år, om end Samsung fortsat står til at få sit dårligste regnskab i mange år. Også salget af de dyrere telefoner, med flagskibet Galaxy Note 4, ventes at nyde godt af julesalget.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere