Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Salget af vinylplader eksploderer

pix-LP
Jo, sådan ser den ud, og den lever faktisk i bedste velgående, den gamle LP-vinylplade. Der bliver solgt flere og flere af den slags plader, som Arnaud Boubet, medstifter af specialbutikken Paris Jazz Corner i den franske hovedstad, her hengivent holder frem. Foto: Joel Saget, AFP/Scanpix Foto:

For første gang i 18 år runder salget af LP-plader en million i Storbritannien. I Danmark er det på ti år steget med 835 procent.

Den gode, gamle LP-plade til grammofonen er på ingen måde uddød. Tværtimod sætter salget af vinylplader rekord i Storbritannien med det højeste salg i 18 år, og i Danmark er det på ti år steget med 835 procent.

For første gang siden 1996 har det britiske salg af vinylplader rundet en million styk, en højst overraskende udvikling i en verden, hvor musikken mere og mere bliver digital, først med de fysiske CDer, siden med salget af digitale musikfiler og musiklytning gennem internettets streamingtjenester med den svenske gigant Spotify som den førende udbyder.

Rockbandet Pink Floyds »The Endless River« er netop blevet kåret som den hurtigstsælgende vinyludgivelse siden 1997 (også selv om det kun var i 6.000 eksemplarer), og ifølge britiske BBC vil Official Chart Company, som står for de officielle hitlister i landet, snart begynde at udarbejde en ugentlig vinylhitliste som følge af den voksende interesse for den gamle lyd.

LP-salget vokser også i Danmark

For det er netop lyden, som for mange er det afgørende i valget mellem, hvordan musikken skal høres. Mange mener, at vinylpladerne - med de store LP-plader som de populæreste - giver en mere virkelighedsnær lyd, fordi de er optaget analogt. Dog er nogle nyere LPer optaget og mikset digitalt men derefter leveret analogt.

I 2004 blev der i Danmark solgt vinylplader for 702.634 kroner, men sidste år solgtes der vinyler for 5.864.656 kroner, fortæller IFPI til Berlingske. Det svarer til en vækst på 835 procent. Fra 2012 til 2013 voksede vinylsalget med 32 procent - samme stigning som året forinden. IFPI, hvis medlemmer står for omkring 95 procent af den samlede danske omsætning fra indspillet musik, gør ikke styksalget op men koncentrerer sig om selve omsætningen.

I Danmark udgjorde vinylplader i 2013 1,4 procent af det samlede marked for indspillet musik.

Vinylen var egentlig afskrevet

I Storbritannien forventer man, at salget af vinylplader i år alene vil blive på 20 millioner pund eller 187,9 millioner kroner.

Måske vil julesalget sikre, at det samlede salg af vinylplader i Storbritannien i 2014 når helt op på 1,2 millioner styk.

»De fleste af os havde afskrevet vinylen,« siger Gennaro Casaldo fra den britiske brancheforening BPI.

Med vinylpladerne følger behovet for grammofoner, som kan afspille pladerne. Her har USB-grammofoner oplevet en stigende interesse. De kobles til computeren med et USB-stik, hvorefter man kan overføre sine gamle LP-plader - eller de mindre singler - med både 78, 33 og 45 omdrejninger til digitale musikfiler, fortrinsvis i MP3, som er det foretrukne og universelle musikformat, selv om MP3 i virkeligheden komprimerer musikken ved matematisk at fjerne lidt af nuancerne for at få selve musikfilen til ikke at fylde så meget.

Andre musikformater - som FLAC, AAC, Ogg Vorbis, WAV m.fl. - fylder mere, fordi de ikke eller kun i mindre grad komprimerer musikken.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen