Berlingske Business
LIVE
16:52 Facebook taber snart terræn i alle aldersgrupper

Salget af tablets falder for tiende kvartal i træk

pix-Tavle-PC
Tavle-PCer bliver mest brugt som bærbar underholdning og til lettere internetbaserede opgaver, og tilsyneladende har flere og flere fået dækket deres behov i, hvad de har købt. De har ikke brug for konstant at opdatere til nyeste model, så salget falder og falder. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix

I to og et halvt år er der blevet solgt færre og færre tavle-PCer, og selv om Apples iPads stadig sælger bedre end andre, er under hver fjerde tavle-PC nu en iPad.

Salget af tavle-PCer er faldet for tiende kvartal i træk. På verdensplan blev der i årets første tre måneder kun solgt 36,2 millioner styk.

Det er 8,5 procent færre end for et år siden, hvor der i januar-marts blev langet 39,6 millioner tavle-PCer over disken, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Apple er med sin iPad stadig den producent, der sælger flest, men også her går det tilbage og har gjort i lang tid. Apple solgte 8,9 millioner iPads i første kvartal i år mod 10,3 millioner sidste år, altså 13 procent færre. Samtidig mister Apple markedsandele og sidder nu på under 25 procent af verdensmarkedet.

Den nærmeste konkurrent er, ligesom på mobilområdet men med omvendt fortegn, sydkoreanske Samsung, der i januar-marts solgte 6,0 millioner Galaxy Tab-tavlecomputere. Det er samme mængde som for et år siden, men fordi det samlede verdenssalg af tavle-PCer er faldet, er Samsungs markedsandel steget fra 15,2 procent til 16,5 procent.

Kinesiske Huawei kommer - ligesom på mobilområdet - ind på tredjepladsen med et salg på 2,7 millioner tavle-PCer mod 2,0 millioner sidste år. Fjerdepladsen indtages af internetgiganten Amazon, hvis Kindle-mærke er udvidet fra at være rene e-bogslæsere til nu også at rumme specifikke tavle-PC-modeller. Amazon solgte 2,2 millioner af slagsen, hvilket er præcis det samme som for et år siden. Derimod er kinesiske Lenovo, som er nummer fem, gået tilbage fra 2,2 millioner sidste år til nu 2,1 millioner.

De fem sidder tilsammen på omkring 60 procent af verdensmarkedet, viser IDCs tal. For et år siden var det 57,3 procent.

Tavle-PCerne er ingen ny opfindelse, men det var først med Apples iPad i 2010, at den for alvor rykkede ud hos folk. Snart efter væltede det ud med Android-tavler fra konkurrenterne, og det har været med til at trykke prisen nedad, så man i dag kan købe udmærkede tavle-PCer for 800-1.500 kroner i danske forretninger.

Mange bruger tavle-PCerne til de hurtige internetopgaver og småting, hvor man stadig tyr til en ægte PC, hvis man skal have løst større opgaver eller egentligt arbejde.

Tavle-PC-salget er også blevet presset af tilkomsten af nye og kraftigere 2-i-1-PCer. Her kan skærm og tastatur skilles fra hinanden, så skærmen kan bruges som en løs tavle-PC, men indeni ligger her en fuld PC med f.eks. Windows. 2-i-1-PCerne er en hel del dyrere end tavle-PCerne.

I andet halvår af 2016 blev der i Danmark solgt 335.400 tavle-PCer, viser IDCs tal. Det er 120.000 færre end året før. Gennemsnitsprisen lå på 2.866 kroner. 34 procent af dem var Apples iPads, Samsung sad på 13 procent af det danske marked, Lenovo på 10 procent, Denver på 6 procent og Microsoft - med sine Surface-2-i-1-PCer - på andre 6 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen