Del : SMS
Berlingske Business

Sæt nye services i spil i 2010

Tænk kreativt i 2010, hvor brugerne i stigende grad selv tilvælger services.

Artiklen fortsætter under annoncen

Find den optimisme og kreativitet frem, der siger farvel til at udvikle endnu et kuld produkter, der skal presses ind på kundernes overfyldte hylder. De innovative tanker skal tunes ind på services, ideer og produkter, der fjerner følelsen af overforbrug, hjælper kunden af med alt det, de har alt for meget af - eller fornyer det til en langt mere brugbar og værdifuld størrelse.

Sådan lyder det fra Kirsten Poulsen, direktør i trendforskningsbureauet Firstmove, der løbende gennemfører trendstudier blandt de såkaldte firstmovere (trendsætterne der ser alting før alle andre, red.), der igen i år har udpeget områder, der bliver vigtige for det nye år.

- Vi tager afstand til overforbruget, som har fyldt meget de seneste mange år. Mens genbrug for år tilbage blev en markant trend, fordi vi gik efter en vintagestil, handler genbrugstrenden nu om at modstå overforbruget. Virksomhederne skal for alvor være kreative og tænke i andre baner end at producere mere og mere, siger hun og nævner optimisme, fremtidsdrift og kreativitet som værdier, fremtidens forbrugere gerne ifører sig både inden for produkter og services.

Læs om 13 teknologiske tendenser i 2010

Fokus på services

Hos det strategiske designbureau Designit peger partner Mikal Hallstrup netop på, at virksomheder i stigende grad oplever den største udfordring som, hvad der giver mening at designe - frem for hvordan det skal se ud.

Det handler om at få et dybere og mere nuanceret brugerfokus samt i høj grad at tænke i services - gerne kombineret med produkter i helt nye forretningsmodeller.

- Vi befinder os i en tid, hvor værdien flytter sig fra produkter over mod services. Vi har set det med Apples iPhone, der presser mange andre produkter, fordi den kan udstyres med alle de services, som brugeren selv tilvælger, siger Mikal Hallstrup, der forventer et stærkt fokus på især online services i 2010.

- I stedet for eksempelvis at udvikle 100 forskellige mobiltelefonmodeller og ingen services, handler det fremover om at skabe én produktmodel med 100 services omkring sig, som brugerne kan tilgå via internettet. Selvbetjening bliver mere udbredt, og det skaber generelt glæde hos brugerne, hvis virksomhederne formår at skabe endeligne selvbetjeningsoplevelsen rigtigt. Det skal der satses massivt på i udviklingen, vurderer Mikal Hallstrup.

Mindre i ejerskab

Netop tanken om at fokusere mindre i ejerskab og mere på at knytte tjenester og services til et eksisterende produkt - gerne i samarbejde med brugere og andre interessenter - er også en af de tendenser, som videncenter for ny teknologi Innovation Lab peger på som markant for 2010.

- Hardware får eksempelvis i stigende grad tilknyttet services, som brugerne selv downloader online. Det vil brede sig til andre produkter, som i højere grad vil blive solgt uden de ekstra tjenester, fordi brugerne selv skal hente dem online og sammensætter dem på egne foretrukne måder. Enten mod yderligere betaling eller helt gratis, siger Mads Thimmer, medstifter af Innovation Lab.

Læs om hvorfor du skal forære dine produkter væk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere