Berlingske Business

Sådan vil YouSee forkæle kunderne med ny omlægning

25BUSPix-Yousee-Rene-Broech.jpg
YouSees direktør, René Brøchner, skærper konkurrencen på TV- og filmmarkedet. Foto: Nils Meilvang

Det TDC-ejede YouSee trækker sig i baggrunden for at give plads til alt det indhold af TV og film, som skal holde på kunderne og kapre flere af dem på et stadig mere presset marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks største TV-leverandør, det TDC-ejede YouSee, lancerer tirsdag sin største omlægning til dato. Og selskabet går efter at bevare og udvide føringen på det danske TV- og bredbåndsmarked med nye tiltag i de næste 12 måneder.

Særlig synligt forsvinder de karakteristiske, mangefarvede striber fra gadebilledet og erstattes af en »horisontlinie« på en midnatsgrøn farvebund, og hele Play-universet med adgang til TV, film, serier og musik nedlægges som begreb og samles under én hat og i ét og samme design som blot YouSee, der nu vil rykke indhold og underholdning forrest i billedet af kabel-TV-selskabet, som for alvor satser på i stedet at blive set som en underholdningskoncern.

»YouSee skal fylde meget mindre. Det er stadig os, men der er nu fokus på indholdet, og det skal være enkelt at betjene – bare tryk eller peg,« som YouSees administrerende direktør, René Brøchner, udtrykker det over for Berlingske Business.

Tag TV med ud af huset

Med virkning fra 24. august får alle TV-kunder med grundpakken samtidig adgang via netforbindelsen til at se alle deres TV-kanaler, når de er væk hjemmefra, ganske som alle med fuld- og mellempakke samt bland-selv-pakke fik i juni. Dog får grundpakkekunderne ikke også adgang til at begynde forfra midt i en direkte udsendelse eller at gå i TV-arkivet og se udsendelser fra de seneste døgn, uger eller en måned tilbage.

Alle nye YouSee-bredbåndskunder får også adgang til filmtjenesten CMore i deres abonnement, og forbrugsloftet for data fjernes. Desuden får de tre måneders gratis adgang til filmtjenesten HBO. Endelig får YouSee Mobil-kunderne, som også har TV og internet hos YouSee, nu 20 gigabyte data i alle abonnementer, så de kan se film og TV på farten uden at skulle bekymre sig om at ramme dataloftet.

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.

»Vi har længe arbejdet på at komme væk fra at blive betragtet som en traditionel TV-udbyder. I 2016 skal kunderne sige, at YouSee leverer Danmarks bedste underholdning, at vi leverer højhastighedsbredbånd, og at YouSee er nemt at betjene, og kunderne føler sig værdsat. Derfor signalerer vi en ny retning, en ny verden og et nyt YouSee. Vi skal træde i baggrunden, så indholdet kommer frem, og alt, hvad man bruger hos YouSee, skal være ens på alle platforme og på alle typer af skærme,« understreger René Brøchner.

Flere og flere skærme kobles på

Ændringerne vil blive fulgt op af en TV-reklamekampagne.

»YouSee er størst på TV i Danmark. Sidste år havde vi den største omsætning af alle TV-mærker i Danmark, og i forrige måned blev vi også størst på bredbånd – vi har nu 20 procent af privatmarkedet. Det seneste år er vi vokset med omkring 4.000 mobilkunder om måneden og har nu omkring 275.000 mobilkunder. Hvis alt går vel, har vi også den største indtjening i TDC i 2016,« siger René Brøchner, som har været hos TDC i 14 år og gennem det seneste år har stået i spidsen for YouSee.

pix-Stofa MitTV

Han forventer allerede »med udgangen af september klart at kunne se forskel« på forbruget hos YouSees kunder.

»Da vi i juni gav kunderne mulighed for at tage deres TV-kanaler med, oplevede vi hurtigt en pæn stigning. Forbruget plejer at dykke om sommeren, men her steg det faktiske forbrug med ti procent. Og antallet af nye enheder – PCer, telefoner m.m. – som er koblet på, er forrige måned steget med 80.000 og den seneste måned med 100.000,« siger YouSee-direktøren.

Fuld kraft på dataforbindelsen

Han agter at udnytte YouSees markedsposition som nummer ét og YouSees net, som lige nu 1,1 millioner husstande er koblet på, og hvorigennem han både leverer TV, internetforbindelse og telefoni.

TV-pakke

»19. maj opgraderede vi stort set alle vores bredbåndskunder til minimum 50 megabit i sekundet på internetforbindelsen. Faktisk har 40 procent af YouSees bredbåndskunder lige nu 100 megabitforbindelser eller højere – hvad de vel at mærke betaler for – og det seneste år er gennemsnitshastigheden på en YouSee-kundes internetforbindelse steget fra 28 til 70 megabit i sekundet. I slutningen af i år vil vi begynde så småt at levere 500 megabitforbindelser, og forhåbentlig når vi i 4. kvartal 2016 op på at tale gigabitforbindelser,« fastslår René Brøchner.

Som Berlingske beskrev mandag, åbner YouSee fra udgangen af 1. kvartal 2016 for, at man kan købe en internetforbindelse, uden at man samtidig skal presses til at tage TV med. Dermed vil YouSee kunne få fat i omkring 450.000 ekstra kunder, som enten allerede har et kabel-TV-stik i hjemmet eller har et TV-kabel liggende ude i vejen og kun mangler at få det sluttet til.

Nianet

I 1. kvartal 2016 vil YouSee også begynde at indføre det, som teknikerne og nørderne kalder »WiFi-calling« eller »voice over WiFi«. Populært sagt omdannes ens internetrouter i hjemmet til en slags indendørs »mobilmast«, så mobilsignalet kan blive forstærket indenfor, hvor det traditionelt dækker dårligt. Mobiltelefonen ringer altså ved at koble sig trådløst på routeren, der normalt dækker fint indendøre, og som derefter tager kontakt til nærmeste mobilmast. TDCs nærmeste konkurrent, Telenor, er i gang med at forberede sig på det samme og har i juni meldt ud, at det vil ske »i løbet af 2015«.

Ny TV-boks og – måske – kanaler i løs vægt

Endelig bliver YouSees TV-boks, som giver adgang til ekstrafunktioner som Start forfra, TV-arkiv og bland-selv-kanaler skiftet ud i de første måneder af 2016.

»Jeg mangler én stor brik: en ny boks – og den er på vej. Derudover er jeg helt overbevist om, at det, vi gør nu, er det, som kunderne vil have, og så er det et spørgsmål om vores evne til at få det forklaret og få dem hjulpet godt i gang ved at gøre det superenkelt at bruge,« siger René Brøchner.

21BUSGlobal-Connect.jpg

Et decideret salg af enkeltkanaler på TV udelukker YouSee-direktøren ikke.

»Vi vil da gerne splitte det helt op, men det er vigtigere at forhandle rettighederne hjem, så man kan tage alt med sig rundt. Det er en meget større bevægelse end frit kanalvalg. Hvis det frie valg alligevel bliver så dyrt, at det ikke kan svare sig, og man derfor vælger at få det hele i en basispakke til samme pris, er det vigtigt at sikre sig, at man kan se TV, hvor og som man har lyst til,« siger René Brøchner.

»Vi har længe arbejdet på at komme væk fra at blive betragtet som en traditionel TV-udbyder.«

Posted by Berlingske on 24. august 2015

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen