Del : SMS
Berlingske Business

Så meget bruger hver dansker på apps

Danskerne bruger flere penge på smartphone applikationer end aldrig før
  Foto:

Det danske marked for apps er 11-doblet på kun to år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne stikker hænderne dybere og dybere ned i lommerne, når de skal betale for deres forbrug af apps-småprogrammer og tilsvarende tjenester til deres mobile enheder. På blot to år er markedet elleve-doblet fra blot cirka 35 mio. kroner i 2009 til nu at være op mod 380 mio. kroner, svarende til, at der nu bliver brugt i gennemsnit 100 kroner på apps årligt for hver eneste smartphone og tavlecomputer i Danmark.

Den heftige stigning fremgår af en analyse, som IT-analysehuset IDC står bag.

»Tallene viser, at markedet er i kraftig vækst, og at der virkelig er brugere, der er interesserede i at betale for indhold til deres mobile enheder og ikke blot nøjes med at bruge de gratis glæder. Men i forhold til softwaremarkedet totalt er apps fortsat en meget lille del,« siger Anders Elbak, analysechef hos IDC.

Apps er generelt prissat meget lavt og koster typisk mellem fem og 20 kroner. 100 kroner svarer derfor til køb af en enkelt eller to billige apps hver måned. IDCs tal omfatter ikke bare appen i sig selv, men også såkaldte »in-app-purchases«, for eksempel køb af ekstra baner i et spil.

Iværksættere på Apples liste over danske app-hit

Sælges også uden for programbutikkerne

Hovedparten af alle apps bliver i dag solgt via onlinebutikker, som Apple, Google, Microsoft og Nokia bygger ind i den software, der driver moderne smartphones. Her er der tale om programbutikker, hvor meget kan fås gratis, men hvor det også bliver mere og mere almindeligt at betale for apps. IDCs tal dækker dog også indhold, der er købt uden om disse programbutikker – et fænomen, der især var stort i gamle dage, hvor man købte ringetoner og meget andet via overtakserede SMSer.

I dag vurderer IDC dog, at dette marked er en forsvindende lille andel af det samlede tal.

Det er kraftige stigning i antallet af smartphones og senere også tavlecomputere, der har medført den eksplosive udvikling. IDC estimerer selv, at der lige nu er omkring 3,5 mio. tavlecomputere og smartphones i brug i Danmark – og det er et tal, der fortsat vokser.

Selv om app-markedets størrelse er eksploderet de senere år, er det dog ikke et nyt fænomen, og allerede for år tilbage var der ganske mange danskere, der jævnligt købte små spil skrevet i programmeringssproget Java, skærmbaggrunde eller sågar porno via mobilen.

Derfor er apps bedre end mobilsites

Med Apples og senere Googles indtog er tingene dog sat i system og gjort lettere tilgængelige. Til gengæld er det så også de store selskaber, der nu sætter spillereglerne på markedet. Og det er ikke kun af det gode, mener Anders Elbak.

»Apps-tilgangen til software kan give et stort pres på priserne generelt. Det er for eksempel svært for en spiludvikler at tage 500 kroner for et konsolspil, når det samme spil kun koster 40 kroner til en tavle-PC,« siger han.

Samtidig er konkurrencen intens, og alene i Apples App Store er der nu mere end 700.000 apps, der sælges til spotpriser og i mange tilfælde er helt gratis.

Hos Strand Consult nikker teleanalytiker John Strand genkendende til tallene. Han mener dog, at tavlecomputere tegner sig  for en stor andel af stigningen – og understreger, at app-verdenen ikke altid er en dans på roser.

»Man skal huske, at hver fjerde smartphonekunde kun bruger deres smartphone til tale og SMS, og at en meget stor andel af de apps, der hentes, er gratis, hvilket er en stor udfordring for leverandører af mobile tjenester, fordi det kan være svært at få folk til at opgradere fra en gratisapp til betalingsversionen,« siger John Strand.

Stærke spillere dominerer markedet

Han ser også et problem i, at det netop er selskaber som Apple og Google, der har sat sig solidt på distributionskanalen og dermed tager en bid af omsætningen.

»Markedet er kun i sin barndom, og det kommer til at udvikle sig meget fremadrettet. I folks bevidsthed er apps lige nu noget, man køber hos Apple eller Google, men globalt er der et kæmpe marked for indhold, der bliver solgt via andre kanaler,« siger han.

Så meget tjener Wordfeud-skaberen

John Strand peger på den italienske leverandør af mobile tjenester Boungiorno, der lige nu er ved at blive købt for flere milliarder kroner af det japanske teleselskab Docomo som et eksempel på, at der er store bevægelser i gang på den mindre omtalte del af markedet.B

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere