Del : SMS

Så er iPhone 6S på vej

pix-iPhone 6
Apples iPhone 6 og den endnu større iPhone 6 Plus kom i handelen for snart trekvart år siden. Nu gøres der klar til efterfølgeren til september. Arkivfoto: David Chang, EPA/Scanpix Foto:

Produktionen af Apples kommende telefon, der bliver lidt tykkere, er sat i gang. Men måske udskyder Apple lanceringen for ikke at skade salget af den godt sælgende iPhone 6.

Artiklen fortsætter under annoncen

Produktionen af den kommende iPhone 6S-telefon fra Apple er begyndt hos underleverandørerne i Taiwan.

Foxconn og Pegatron, som begge producerer udstyr for de store elektronikgiganter, er ifølge den normalt velinformerede taiwanske netnyhedstjeneste DigiTimes begyndt at modtage leverancer af komponenter fra Taiwan til iPhone 6S, som ventes fremvist i september, inden salget begynder i 4. kvartal.

Nogle rygter vil dog vide, at lanceringsdatoen bliver fredag den 11. september, og at telefonen vil kunne købes en uge senere, fredag den 18. september.

Apple i svært dilemma

iPhone 6S ventes at rumme flere væsentlige opdateringer i forhold til sidste september iPhone 6 og iPhone 6 Plus, og netop det kan, ifølge netnyhedstjenesten Venture Beat, sætte Apple i et dilemma. For en ny telefon nu vil med vished betyde, at salget af sidste års model tager af.

Mobilmarkedet er begyndt at vise tegn på, at væksten er stoppet, og salget falder direkte mange steder. Derfor er det afgørende vigtigt for Apple, som henter to tredjedel af sine enorme indtægter fra netop iPhone-telefonerne, at kunne fastholde et højt salg. Efter lanceringen af iPhone 6 solgte Apple 74,5 millioner iPhone-telefoner (af alle modeller) i oktober-december 2014. I januar-marts faldt salget til 61 millioner styk. Det ventes, at salget i april-juni vil lande omkring 50 millioner styk, hvilket er en normal tilbagegang for årstiden. iPhone 6 er dog den hidtil bedst sælgende, og derfor mener flere analytikere, at Apple overvejer, om efterfølgeren skal udskydes lidt. Omvendt vil enhver teknologiproducent gerne have julesalget med, hvor man traditionelt henter omkring en tredjedel af årets omsætning.

Lidt tykkere model

Den første produktion af den kommende iPhone 6S er fastsat til mindst 50 millioner telefoner, fortæller kilder til DigiTimes. Dermed vil den samlede iPhone-produktion i 2015 nå op på mellem 230 og 240 millioner telefoner mod de 192 millioner, som blev produceret sidste år, og det kræver, at produktionsfaciliteterne udvides.

Nyhedsbureauet Bloomberg skrev forleden, at Apple vil bruge sin nye »Force Touch«-teknologi på den nye telefon, der bliver en smule tykkere end iPhone 6. Den blev indført på Apples smartur, Apple Watch, og giver forskellige funktioner, afhængigt af om man blot dunker på skærmen eller decideret trykker på den. Selve telefonen vil få et ydre i en kraftigere grad af aluminium, som er et letvægtsmetal, der samtidig er langt mere holdbart, og som allerede bruges på urene. Angiveligt vil den nye iPhone 6S også komme i pink.

I det indre vil den få en hurtigere A9-processor og to gigabyte RAM-arbejdshukommelse, ligesom kameraopløsningen vil blive sat op til 12 megapixler som led i at gøre kameraet - både foran og bagpå - bedre. Kameraer i telefoner er hos alle producenter en helt afgørende faktor for et ordentligt salg, og der lægges derfor mange kræfter i at gøre dem til egentlige erstatninger for et traditionelt kamera.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere