Berlingske Business

Så bliver fladskærmen ikke fladere - til gengæld sender den nu lyd ud

pix-LG OLED
LGs nyeste fladskærm går bogstaveligt i ét med væggen, fordi den er så tynd - blot 2,57 millimeter. Foto: LG

LG er klar med 65-tommer-TV, der er blot 2,57 millimeter tykt/tyndt. Konkurrenten Sony bruger nu fladskærmen som højttaler og sender lyden ud gennem den, mens Samsung sætter træramme om sit nye top-TV, så det kan hænge blandt andre indrammede billeder helt op til væggen.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Tag en lineal og se, hvor lidt det er: 2,57 millimeter. Det kan næsten ikke måles, men så tyndt er det nu lykkedes at lave et 65 tommer TV, der i den grad kan karakteriseres som en fladskærm.

Det er sydkoreanske LG Electronics, som på verdens største forbrugerelektronikmesse - Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas - onsdag aften dansk tid præsenterede sit nye LG Signature OLED W7.

Billede

»Det går i ét med væggen, og der er ikke en skygge at se. Dette er kun muligt p.g.a. OLED-skærmen, som ikke kræver baggrundslys. Det vil ændre synsoplevelsen derhjemme, for det er, som om man ser gennem et vindue ind i en anden verden,« sagde David VanderWaal, markedsføringsdirektør for LG i USA, da han præsenterede det nyeste fjernsyn, der kun vejer 1,9 kilo og hænger helt fladt ind på væggen.

Lyden kommer ud gennem skærmen

LG har de seneste to år sat fuldt blus under sine OLED-skærme, hvor skærmkvaliteten får et stort løft i forhold til LED-skærmene, som de fleste kender. Bedre og dybere sorte farver, klarere billeder og bredere betragtningsvinkler er OLEDs styrker. Men frem til september 2015 var der kun solgt 1.000 OLED-skærme i Danmark mod 2.000 i hele 2015, viser tal fra analysefirmaet GfK.

OLED W7 er et af flere LG-fjernsyn med OLED-skærme, som kommer i løbet af 2017. Alle i den nye G7-serie har 25 procent kraftigere lyspaneler end sidste års modeller, og alle er udstyret med Dolby Atmos, som ud over »surround sound«-lyd tilføjer lyd oppefra, så det f.eks. lyder, som om regnen faktisk falder oppefra, eller et fly faktisk suser hen over hovedet på én.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Sony OLED
Sonys topchef, Kazuo Hirai, med det nye OLED-TV, som sender lyden ud gennem skærmen og dermed ikke har højttalere bygget ind i rammen eller bunden, sådan som fladskærmsfjernsyn ellers har.

Den japanske elektronikgigant Sonys topchef, Kazuo Hirai, lancerede den nok største nyskabelse inden for fladskærms-TV i årevis, nemlig det nye Bravia OLED A1E-TV. Det er Sonys første OLED-fjernsyn siden de eksperimenterende dage, men det er også det absolut første TV, hvor selve TV-skærmen bruges som højttaler.

»Det er verdens første, hvor lyden kommer direkte fra skærmen. Skærmen vibrerer lyden ud. Det er muligt takket være den tynde skærm, så fjernsynet har ingen separate højttalere, hverken på kanten eller i bunden,« sagde Kazuo Hirai, da han natten til torsdag, dansk tid, og ikke uden stolthed fremviste den nye model med Sonys såkaldte »Acoustic Surface« (akustisk overflade).

»Og så gengiver OLED-skærmen enhver detalje af et billede, uanset lysstyrken,« tilføjede han.

CES-2017
For abonnenter LÆS MERE : Nu går kasinobyen amok i ny teknologi

Samsung går andre veje

Konkurrenten Samsung, der er verdens største TV-producent og desuden verdens største mobilproducent, har fortsat ikke kastet sig ind på OLED-markedet, hvor skærmene er dyrere at producere, men præsenterede i stedet sine nye fjernsyn med, hvad Samsung nu kalder for QLED. Q'et står for »quantum dot«, der ikke er titlen på en James Bond-film men derimod en - nogle vil sige: endnu en - teknologi, der giver bedre farver, bedre kontrast og bedre synsvinkler på skærmen.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Samsung TV
Samsung, der er verdens største TV-producent, har endnu ikke kastet sig over OLED-skærme men udvikler videre på LCD-skærmene. Med quantum dot-teknologien forbedres billedkvaliteten, så det tynde fjernsyn kan sættes i en træramme og hænges op på væggen, som var det et maleri. Foto: Thomas Breinstrup

Samsung kan nu pakke TV-apparatet ind i en træramme og har designet de nye modeller, så de kan hænges op helt fladt mod væggen, hvorved fjernsynet nu ligner et indrammet maleri. LG og Sony har også arbejdet med quantum dot-teknologien, men LG har valgt at satse på OLED, fordi skærmene dermed kan gøres tyndere.

De nye Samsung-TV med QLED-skærme kommer i handelen fra februar, men ligesom med LGs og Sonys OLED-skærme er der ikke sat præcise lanceringsdatoer og danske priser på TV-modellerne. Også japanske Panasonic er gået ind på OLED-markedet og sender sit nye OLED-TV på markedet i juni 2017.

Og alt det andet...

I Samsungs TV-pakke for 2017 holder giganten fortsat fast på, at buede TV-skærme også er sagen. De udgør dog en meget beskeden del af TV-salget i Danmark. Buede computerskærme med quantum dot-teknologi er også på vej fra Samsung, der desuden har designet en række nye TV-standere, der skal gøre fjernsynet mere kunstnerisk at se på.

pix-OLED-tunnel

LG har opdateret sit styresystem til TV-apparater til webOS 3.5. Med en ny fjernbetjening bliver der lettere adgang til indholdet på TV-skærmen, uanset om det er »rigtigt« TV eller nogle af de internetbaserede tjenester, og der kan nu vises 360-gradersoptagelser, som kræver flere hestekræfter af TV-skærmen.

Billedforbedringsteknologierne bliver fortsat udviklet og udvidet med flere bogstavforkortelser, som de færreste vil kunne huske. Målet er at gøre TV-billederne så knivskarpe som overhovedet muligt og sikre, at farverne på skærmen ser ud, præcis som de går i virkeligheden.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Business man, touching computer tablet with 2017 number

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen