Del : SMS

S: Teleselskaber skal vise samfundsansvar

S: Teleselskaber skal vise samfundsansvar - 1
Også beboere i de danske yderområder skal have en hurtig adgang til internettet, lyder det fra regeringen. Men der er stor uenighed om, hvor pengene til etablering af nye master skal komme fra. Foto:

Hvis man vil drive teleselskab i tæt befolkede områder, skal man også tilbyde sine tjenester i tyndt befolkede områder – også selv om det ikke kan betale sig. Sådan lyder et forslag fra Socialdemokraternes nye teleudspil.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et par uger med intens debat om, hvem der skal betale regningen for at give udkantsdanskerne internetforbindelser, slår Socialdemokraterne i morgen en usædvanlig krølle på sagen. Telelselskaber, der vil drive virksomhed i Danmark, skal nemlig ved lov have påbudt et samfundsansvar, der tvinger dem til at bygge ud i områder, hvor det ellers ikke kan betale sig – eller hoste op med en bod, hvis de ikke vil.

Det mener socialdemokraternes teleordfører Trine Bramsen, der torsdag fremlægger en stor pakke med initiativer, der skal sikre, at danskerne får bedre internet- og mobildækning. Pakken bryder med en række af de forhold, der er aftalt i det nuværende teleforlig fra 1999.

»Dengang havde man en forventning om, at teleselskaberne selv tog ansvar for disse ting. Nu er der sket en masse, mange har fået nye ejere, og nogle interesserer sig kun for de områder, hvor man kan tjene penge. Her, mener vi, det er rimeligt, at man tager et samfundsansvar og også tilbyder internet i områder, hvor man ikke kan tjene så meget,« siger Trine Bramsen.

En rød klud fra TDC

Hele sagens omdrejningspunkt er et ukendt antal danske husstande – måske under 3.000 – der ligger så øde eller geografisk skævt, at de ikke har udsigt til nogensinde at kunne få en ordentlig forbindelse, og derfor heller ikke kan betjene sig selv digitalt hos det offenlige, som danskerne ellers skal.

I sidste uge udbrød der kold krig i telesektoren, da TDC gik solo og søgte foretræde for Folketingets landdistriktsudvalg med forslag om, at staten skulle betale en del af regningen.

TDCs forslag var dog en rød klud for øjnene af de øvrige teleselskaber, der tidligere denne uge i fællesskab meldte ud, at de ikke brød sig om TDCs enegang. En alliancen mellem Telia, Telenor, »3« og Global Connect erklærede, at det slet ikke er nødvendigt med statsstøtte, hvis bare staten sørger for, at teleselskaberne kan få stillet billig jord til rådighed, så de i fællesskab kan rejse de mobilmaster, der skal til for at etablere internetforbindelser, uden at omkostningerne løber løbsk.

Får Socialdemokraterne held til at få sit udspil igennem, erklærer Trine Bramsen sig klar til at kigge på teleselskaberns ramme-betingelser.

»Det står i vores oplæg, at kommunerne skal samarbejde, så vi i fællesskab sikrer bedre vilkår og bedre priser for teleselskaberne,« siger hun.

Sidste år kunne teleanalytiker John Strand ellers afsløre, at flere kommuner har skruet prisen for jord til mobilmaster gevaldigt i vejret. Han er ikke begejstret for ideen om at tildele branchen et samfundsansvar.

»Det er øregas uden indhold. Det er en gave til TDC, mens de andre teleselskaber må overveje, om der er bedre lande end Danmark at investere i. Det er gift for alle de små regionale udbydere, der investerer i at skabe en alternativ infrastruktur til TDCs,« siger han.

Socialdemokraterns udspil rummer også forslag om mærkningsordninger til dårlige mobiltelefoner og en række andre tiltag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere