Del : SMS
Berlingske Business

S: Drop Skype-regning, og hæv prisen

pix-Skype på mobiltelefon
Det dansk-svenske internettelefoniprogram Skype kan også bruges på en mobiltelefon. Så betaler man ikke samtaleminutter til sit teleselskab men bruger af det dataabonnement, som flere og flere har. Men det skal nu også koste penge. Arkivfoto: Josep Lago, AFP/Scanpix

Socialdemokraterne er klar til et politisk indgreb, hvis teleselskaberne finder på at kræve gebyr for at bruge Skype på mobiltelefonen, fordi de dermed ikke får betaling for almindelig taletid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Regeringspartiet Socialdemokraterne truer med indgreb, hvis teleselskaberne gør alvor af planen om at opkræve ekstra gebyr, hvis man vil bruge mobiltelefonen til gratissnak via programmer som Skype.

»De kan lige så godt glemme det. Vi kommer efter dem fra politisk hold, hvis de gør det. Fra Socialdemokraternes side er vi villige til at sætte en stopper for, at man på den måde skaber ulige adgang til Internet,« siger partiets IT-ordfører, Trine Bramsen, til Business.dk.

Det koster intet

Svensk-finske Telia, som er Nordens største teleselskab og blandt verdens ti største, lod forleden under mobilmessen Mobile World Congress i Barcelona forstå, at der er en afgift på vej, hvis man bruger Skype på sin mobiltelefon. Alle Skype-samtaler kører nemlig via dataforbindelsen, og dermed får teleselskaberne ikke længere betaling pr. talt minut. Skype-brugere kan ringe gratis til andre Skype-brugere (på PC eller mobiltelefon) verden over og ringe til normale telefonnumre til meget lavere takster, end teleselskaberne tager.

Skype er da også gennem flere år verdens største udbyder af international telefoni.

Telia vil fra sommeren begynde i Spanien. Telias topchef, Lars Nyberg, forsvarer skridtet med, at »80 procent af trafikken i vore net, især i Norden, er data, mens 80 procent af indtægterne kommer fra tale.« Han forventer, at kundernes brug af data på mobiltelefonen tidobles over de næste fem år.

En glidebane

»Telias ønske om ekstra betaling for nettrafik til f.eks. Skype er en glidebane. Det vil ramme rigtigt mange danskere, der har gavn af tjenester, som de bruger til at sikre endnu mere digitalisering af samfundet. Jeg er meget bekymret. Det piller ved det frie Internet - at al adgang til alle dele af Internet er lige,« siger Trine Bramsen.

Men argumentet fra teleselskaberne er jo, at de ikke tjener penge, hvis folk bruger af deres dataabonnement på mobiltelefonen i stedet.

»Så må teleselskaberne sætte priserne op på deres dataabonnement. Man må regulere det på anden vis, hvis man har økonomiske problemer. Det er helt essentielt, at nettet er lige. Dette vil tage forbrugerne som gidsler og efterlade dem i et uigennemsigtigt marked. Det vil vi til enhver tid forsvare,« siger Trine Bramsen.

Telia venter på TDC

Telia vil dog ikke være den første i Danmark, der sender en regning for Skype-brug ud. Udspillet skal komme fra nummer 1, TDC. Telia er Danmarks tredjestørste teleselskab.

TDCs mobildirektør, Johan Brammer, forventer ikke at lægge det første kort.

»Vi er naturligvis opmærksomme på problemstillingen men ser det ikke som en væsentlig udfordring inden for de næste par år. Det høje konkurrenceniveau, forbrugervenlige priser samt fokus på mobilpakker med alt inklusive gør næppe Danmark til et first-mover-land,« sagde han i tirsdags til Berlingske Business.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere