Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Ro på overfladen, men fundamentet sprækker under TDC

pix-Isbjerg
Det ser pænt ud på overfladen - men nedenunder lurer alle problemerne for TDC, siger analytiker. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix

TDC står med store problemer trods et umiddelbart godt regnskab for årets første måneder. Prisstigningerne ved nytår er allerede udraderet, siger analytiker.

På overfladen ser det godt ud for TDC: Tilbagegangen er stoppet. Men under overfladen er dele af fundamentet ved at smuldre for Danmarks største telekoncern, og de prisstigninger, som plejer at hjælpe på bundlinien, er allerede udraderet.

»TDC kommer fint i gang med 2017 og får sendt et signal til aktiemarkedet om, at indtjeningsfaldet er under kontrol, og at forretningen er blevet stabiliseret en smule efter massive indtjeningsfald i 2016. Men når man kikker ned i tallene, er der problematikker, som kan gøre det sværere at drive TDC fremover. Det pres, som TDC i en årrække har været vant til, tyder ikke på at ville aftale. De strategiske problemer er stadig højaktuelle - og løsningerne er ikke til at få øje på,« mener Morten Imsgard, senioranalytiker hos Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

TV er det største - og voksende - problem

TDCs regnskab, som kom fredag morgen, viser en lille stigning i omsætningen men en tilsvarende let tilbagegang på driftsresultatet og et nyt tab af både 4.000 mobil-, 30.000 fastnet-, 22.000 TV- og 12.000 bredbåndskunder.

»Det springer i øjnene, at TDC har mistet 10.000 private mobilkunder, hvilket er noget mere end sidste kvartal, samtidig med at konkurrencen kan blive endnu mere intensiv som følge af EUs afskaffelse af roaming. Det kan blive endnu værre resten af året, hvilket TDC også selv frygter, og skabe større usikkerhed om den fremtidige mobilforretning. Det største og voksende problem er dog TV, hvor TDC har fået en rigtigt dårlig start, som vidner om, hvor svært markedet er, og hvor hurtigt det skifter. Det presser virkeligt TDCs forretningsmodel,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

Hvis flere og flere fravælger klassisk kabel-TV og i stedet bruger streamingtjenester til film og TV, mister TDC en væsentlig og strategisk vigtig indtjening.

»Folk har jo reelt så kun brug for en hurtig internetforbindelse, og det er reelt det sidste, TDC ønsker aleneat levere. At blive reduceret til blot at levere hurtigt Internet til lavest mulige pris er et kæmpe problem for TDCs forretningsstrategi, når YouSee ønsker at blive danskernes adgangspunkt til underholdning,« siger Morten Imsgard.

pix-Pernille Erenbjerg

TDC tager et skridt, de andre to

YouSee, som er Danmarks største TV-leverandør, har  i første kvartal mistet en stor kunde med 9.000 TV-abonnenter.

»Men den store problematik er, at enkeltkunder siver fra selskabet. Når YouSee nu kobler Netflix på sin TV-boks, kan det være med til at forsinke procesen, der nedbryder forretningsmodellen, men næppe stoppe den. Man forhaler snarere den uundgåelige udvikling,« mener senioranalytikeren.

YouSee har nu 100.000 TV-bokse ude, så man smidigt kan skifte mellem live-TV og forskellige streaming- og nettjenester.

»Det er med til at bremse kundeflugten, fordi folk får et bedre TV-produkt, men vi når aldrig til, at boksen løser problemet for TDC. Det bliver sværere og sværere at få folk til at acceptere en boks, som man også betaler ekstra for, når der hele tiden bliver flere muligheder for at tilgå, hvad kunderne ønsker, på andre måder end gennem TDC. Hver gang TDC tager et skrift for at forsvare sin plads, tager de andre to skridt. TV-distributører som YouSee kan ende med at blive overflødige,« siger Morten Imsgard.

pix-Roaming

Prisstigningerne er ædt op og jager kunderne væk

Og den traditionelle måde at løse tingene på - at sætte prisen op - virker nu heller ikke længere.

»De prisstigninger, der kom 1. januar, er nærmest udraderet efter første kvartal. Historisk set har det månedlige forbrug pr. kunde været faldende hen over året, men prisstigningerne har altid sikret en god start og har kunnet udligne meget. Men nu bidrager de nærmest til at skubbe så mange ud, at man går i nul,« konstaterer Sydbank-analytikeren.

Og TDCs milliardopkøb i Norge af den næststørste TV-leverandør, Get, kan ikke levere løsningen, selv om Get var udset til at være det nye guldæg.

»I Norge er konkurrencen blevet mere intens. Desværre for TDC ser det ud til, at de tendenser på TV-området, der hærger i Danmark, så småt er ved at indfinde sig i Norge, om end i langt mindre omfang,« konstaterer Morten Imsgard.

Get mistede i januar-marts 4.000 TV-kunder, uden at det lykkedes at skaffe flere bredbåndskunder, som kunne opveje tabet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen