Del : SMS
Berlingske Business

Rift om at sælge online-musik

14BUSheadset.jpg
Der er flere udbydere af onlinemusik herhjemme, og selv om man ikke ved, hvor mange der aktuelt bruger musikbibliotekerne, er der rift om kunderne. Arkivfoto: Bjarke Bo Olsen

Der er stadig plads til nye onlinemusiktjenester. Specialisering bliver næste store skridt – indtil man bare vil være sig selv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Trods den allerede store brug af musik-streamingtjenester er topgrænsen i Danmark slet ikke nået. De stadigt flere spillere på onlinemusikmarkedet synes blot at udvide markedet, og næste lydbølge er nu på vej med personliggjorte musiktjenester for dem, der ikke kan nøjes med det hele.

40 procent af danskerne betaler i dag for at have ubegrænset adgang til al verdens musik gennem streamingtjenester som Spotify, TDC Play, Wimp/Tidal og Deezer. 18 procent af os har selv valgt at købe et musik-abonnement, resten har adgang gennem et mobil-, internet- eller TV-abonnement. Det viser en YouGov-måling for ophavsretsorganisationen Koda. Det er fem procent flere end i 2013.

Kongen af musikstreaming, svenske Spotify, overvejer ifølge netavisen Digital Music News fra begyndelsen af 2016 at begrænse gratislytternes adgang til musikbiblioteket. Visse nye udgivelser vil kun betalende lyttere få adgang til, eller også vil de kun kunne høres gratis i et meget begrænset tidsrum. Spotify overvejer også, at gratislytterne kun får adgang til et-to numre fra nye, populære album.

Ændringerne skal skubbe flere til at betale et månedsabonnement på Spotify, og det er en konsekvens af, at de store musikselskaber er blevet mere skeptiske over for gratismodellen. Topcheferne i Sony Music og Universal Music har offentligt kritiseret ordningen og samtidig rost IT-giganten Apple, hvis nye Apple Music, der blev lanceret for en måned siden, for at den udelukkende er en betalingstjeneste – efter de første tre måneders gratis introduktion.

Apple har nu 11 millioner brugere på Apple Music efter at have skubbet tjenesten ud på millioner af Apple-produkter. Prøveperioden udløber ved udgangen af september, hvor der skal betales for at fortsætte.

»Apple er kommet med et produkt, der er OK, men ethvert rationelt menneske må sige, at selskabet ikke har revolutioneret streamingmarkedet. Apple har gjort det godt, men Spotify er så langt foran, at Spotify fortsat vil have føringen,« siger analytiker Andrew Sheehy fra Generator Research til Financial Times.

Analysefirmaet Forrester anslår, at Apple Music kan runde 15 millioner betalende kunder på et år, fordi mange Apple-brugere allerede har lagt deres kreditkortdata ind hos Apple for at kunne bruge netbutikken iTunes. Spotify har nu 20 millioner betalende lyttere.

Hos musikselskabernes brancheorganisation IFPI, som står for omkring 95 procent af den samlede, danske omsætning fra indspillet musik, var indtægterne fra streamingtjenester i 2014 på 256 millioner kroner eller 50,5 procent mere end i 2013.

Hver dag streamede danskerne flere end 750.000 forskellige titler men hentede kun omkring 30.000 musiknumre som filer om ugen fra de tjenester, der tilbyder det. I alt er sange streamet 3,5 milliarder gange i løbet af året, viser IFPIs tal.

dilling

Hvor mange danske brugere de enkelte musiktjenester har, er ikke kortlagt, men ifølge ophavsretsorganisationen Koda bruger en dansk betalingsbruger årligt 1.200 kroner på en streamingtjeneste.

»Det er rigtigt interessant, fordi Danmark ikke er et færdigkonsolideret marked. Apple er netop kommet til, og det er utroligt spændende at følge, hvilken effekt det får på det danske musikmarked, især fordi konkurrencen her er stor. Streamingtjenesterne vil rigtigt gerne være i Danmark, hvilket er rigtigt positivt. Hvor mange der så er plads til, tør vi ikke spå om,« siger Lasse Lindholm, kommunikationschef i IFPI Danmark.

Modsat Sverige, hvor Spotify sidder solidt på streamingmarkedet, er der flere spillere på det danske marked.

»I Sverige blev downloadet musik aldrig et fænomen. Her gik man nærmest direkte fra at sælge CDer til at sælge adgang til streaming, hvor downloadet musik i Danmark – da det var størst for tre-fire år siden – udgjorde næsten 30 procent af markedet,« forklarer Lasse Lindholm.

TDC var verdens første musiktjeneste af sin art, da Play blev lanceret 1. april 2008.

»Musik er stadig en integreret del af TDCs strategi, og vi oplever en rivende udvikling i antallet af aktive kunder med flere hundredtusinde brugere. Det virker ikke, som om det danske marked er mættet, tværtimod modnes det, og de flere konkurrerende tjenester synes ikke nødvendigvis at betyde, at vi stjæler fra hinanden. Vi går ikke rigtigt efter de samme kunder. Det er interessant at se, hvordan Apple og Tidal/Wimp forsøger at differentiere sig – Tidal med musik, som kun kan høres dér, og Apple med egne DJs. Man går efter mere eksklusivt indhold, så man får lidt mere kant. TDC holder sig lidt i baggrunden. Vi prøver ikke at være allerforrest. Vores model er at have alt, ikke at differentiere os ved at have eksklusivt indhold,« siger TDCs mediedirektør, Christian Morgan, til Berlingske.

Også i Gramex, som sikrer, at kunstnere og pladeselskaber får deres penge, når musik bruges og opføres, ser adm. direktør John R. Kristensen tegn på, at en ny lydbølge er på vej.

»Streaming er stort, bliver stadig større men tager nu en drejning. Det er fortsat »all-you-can-eat«, men nu kommer »all-you-can-eat-Chinese« eller »all-you-can-eat-Spanish-tapas« – altså personificerede og skræddersyede musikvalg, som tjenesten træffer ud fra de digitale fodspor, som vi afsætter. Vi skal ikke bare have 30 millioner sange at vælge mellem. Vi skal have noget ekstra, tilpasset lige præcis den enkelte. Spotify leverer allerede musik tilpasset ens løbetempo og favoritgenre, og startsiden på Apple Music hedder meget sigende »Til dig«,« siger John R. Kristensen.

pix-Google Play Music

Tilsvarende begynder virksomheder i andre brancher end de traditionelle at tilbyde kunder musik som en del af forretningen, f.eks. aviser, og Gramex-direktøren forventer at se smarture, som via impulser måler ens humør og dernæst tilbyder favoritfestmusik, når man er på vej i byen, eller blid yndlingsmusik dagen derpå.

»Metadata bruges til at skræddersy musikken til det humør, man er i lige nu. Men der er også en modbølge: Når man er blevet træt af cookies og digitale spor, som holder øje med ens musiksmag, hopper nogle som modtræk ud i bilen, tænder for radioen og læner sig tilbage, for radioen er bestemt ikke død – og man har også behov for ikke at blive fulgt konstant,« siger John R. Kristensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere