Del : SMS
Berlingske Business

Reklame-milliarder skal sælge Nokia-telefoner i USA

pix-Nokia Lumia 900
Nokia Lumia 900

Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver ledsaget af en enorm reklamekampagne. Udgifterne svarer til 300 kroner pr. solgt telefon, hvis der bliver solgt 5 millioner styk.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Danmark har man i flere måneder ikke kunnet åbne en avis eller bevæge sig i det offentlige rum uden at møde reklamer for Windows Phone og Nokias Lumia-telefoner.

Og nu er turen kommet til USA, hvor Microsoft har hjemmebane, men hvor Nokia aldrig rigtig er slået igennem.

Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver således ledsaget af et milliard-stort budget til at markedsføre telefonen. Teleselskabet AT&T bruger alene 150 millioner dollars, hvilket gør det til selskabets største lancering nogen sinde, og et lavt gæt er, at Nokia og Microsoft hver især bruger 50 millioner dollars, skriver The Next Web.

Det bliver samlet set en kvart milliard dollars, eller næsten halvanden milliard danske kroner, og med det budget skal der sælges rigtig mange telefoner, før det ikke bliver et grotesk beløb pr. telefon, mener The Next Web-journalisten.

Bliver der solgt fem millioner Nokia-telefoner i år i USA, svarer det til 50 dollars pr. styk, altså knap 300 kroner. Hvis telefonerne suser over disken og runder 15 millioner solgte - hvilket journalisten mener er usandsynligt - bliver det stadig til knap 100 kroner i reklameudgifter pr. telefon.

Med en officiel salgspris på 99 dollars, men reelle priser på omkring 50 dollars - plus abonnement i to år - kan Nokia ende med at sælge telefoner, der koster mindre end hvad der er brugt på at reklamere for dem, mener The Next Web.

Deltag i debatten

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere