Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Producenter nægter netbutikkerne varer

Stadig flere netbutikker i Danmark har problemer med at få producenterne til at levere varer til de virtuelle butikshylder.


Eksempelvis

har FDIH (Foreningen Dansk Internet Handel) modtaget henvendelser fra netbutikker vedrørende leveringsnægtelser, der

er begrundet med, at importøren/producenten ikke ønsker de pågældende varer afsat via internet.


Men

det er i langt de fleste tilfælde ulovligt, når en producent nægter at levere en vare til en netbutik, hvis afslaget

begrundes med, at virksomheden ikke ønsker at afsætte sine produkter på internet.

Stå frem

- Der er en

del netbutikker, som har problemer med at få leveret bestemte produkter. Og der er påfaldende mange mærkevarer,

som ikke sælges via internet i Danmark. Men netbutikkerne tør ikke klage, da de er bange for at træde deres andre

leverandører over tæerne. Det kan også være, at de ikke er klar over, at de kan klage, siger Hans Henrik

Agger, direktør i FDIH.


Han opfordrer netbutikker, der har problemer at få leveret varer, til at stå frem,

da det er en oplagt sag for Konkurrencestyrelsen.

Ulovligt

Advokat Jesper Langemark fra advokatfirmaet Von Haller, der har specialiseret

sig i internetjura, bekræfter problemstillingen:


- Visse varemærker kan ikke sælges på internet, fordi

producenter modsætter sig dette. Selvom producenterne i visse tilfælde kan have en legitim interesse i at stille særlige

krav til salgsmetoden for at beskytte produktets omdømme, er det problematisk i forhold til e-handlen, hvis producenterne gennem

aftaler eller leveveringsnægtelse helt afskærer forhandlerne fra at sælge varerne via internet. En sådan fremgangsmåde

vil også ofte være ulovlig efter konkurrencereglerne, siger IT-advokaten.


Han mener dog, at producenterne formentligt

har ret til at stille krav til den elektroniske butik, hvis det er relevant for produktets fremtoning.

Beskytter forhandlere

Hans

Henrik Agger, mener, at det først og fremmest er de store butikskæder, som vil forhindre, at producenternes varer bliver

solgt via rene netbutikker.


- Jeg tror ikke, at det er producenterne, som er det store problem. De ville sikkert gerne levere

til netbutikkerne, men de er under pres fra de store butikskæder, siger han.


Konkurrencestyrelsen oplyser, at man ikke

har modtaget klager over leverandør nægtelse til netbutikker, men reglerne for e-handel vil blive præciseret i

næste udgave af den årlige konkurrenceredegørelse, og styrelsen har fokus på problemstillingen.


Netbutikken

SHG.dk, Viby ved Århus, har tidligere oplevet, at det kan være svært at få især producenterne af mærkevarer

til at levere:

Omsætning hjælper

- Da vi startede i 1997, satte flere mærkevareproducenter så høje

priser på deres varer, at det ikke var muligt at sælge dem via internet. Nogle af varerne ville vi kunne købe billigere

i de fysiske butikker. Men vi har efterhånden fået så stort volumen i salget, at producenter ikke går uden om

os, siger Thomas Faldborg, der er personale- & økonomiansvarlig hos SHG.dk.


Butikken sælger IT-hardware til

forbrugerne, og netop IT-netbutikkerne er længst fremme med nethandel. I dag omsætter SHG.dk for cirka 10 mio. kr. om

måneden.


Jesper Langemark påpeger, at EU-kommissionen ifølge en konkurrenceredegørelse fra 2000 har bebudet at ville bekæmpe producenternes forsøg på at beskytte deres traditionelle forhandlernetværk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen