Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Private er de største spredere af pc-virus

Så er det efterår, og det betyder, at en ny bølge af computerviruser skyller frem. Den gik i gang med at bygge

sig op efter skolesommerferiens afslutning, og sådan har det været i flere år.



Udmeldingen kommer fra IT-firmaet

Eterra, der er forhandler af McAfee antivirussoftware til erhvervslivet. Men det er nu ikke først og fremmest erhvervslivet,

som er årsagen til virus-bølgen, det er hovedsageligt de private pc-brugere.



Stigningen skyldes overvejende, at

mange privatbrugere holder computeren slukket i sommerperioden under ferie og på varme udendørsdage, og dertil kommer,

at mange små virksomheder kører for lavt blus over sommeren. Når computerne igen bliver taget i brug, vågner

mange viruser op og begynder at sprede sig - bl.a. via brugernes adressekartoteker i deres email-program.



- Vores antivirus-servere

har registreret en markant stigning i antallet af virusangreb siden midten af august. En Eterra-analyse fra tidligere på året

viser, at privatbrugerne og de mindre virksomheder bærer en stor del af ansvaret for spredningen af nye viruser. Vi regner med,

at op mod 75 pct. af tidens aktive viruser stammer fra private computere, siger Steen Pedersen, afdelingschef i Eterras McAfee-afdeling

og sikkerhedsekspert.

Ingen beskyttelse

Alle større virksomheder har i dag en eller anden form for virusbeskyttelse.

Men det ser endnu ikke ud til, at den tendens har slået igennem hos privatbrugerne. Eterras seneste rund-spørge blandt privatbrugere

og virksomheder om deres holdning til bekæmpelsen af virus viste, at størstedelen af privatbrugerne ikke anså virus

for at medføre større, vedvarende gener for dem selv og derfor ikke havde gjort noget særligt for at beskytte

sig.



Men den ringe beskyttelse er ikke kun et problem for privatbrugerne selv, påpeger Steen Pedersen.



- Flere viruser

i omløb øger chancen for, at nogen slipper igennem eventuelle svage områder i virksomhedernes og de offentlige

institutioners beskyttelse. Og her kan det i modsætning til hos privatbrugeren få stor økonomisk betydning, hvis

filer bliver slettet eller servere lagt ned, siger han og fortsætter:



- Dilemmaet minder i nogen grad om det, der i sin

tid herskede på miljøområdet. Tænk globalt, handl lokalt, lød miljøbevægelsens slogan. Samme

logik gælder for virus. Alle bør bære deres personlige del af ansvaret for at begrænse udbredelsen af dem,

fordi det i praksis kan få indflydelse på samfundsøkonomien. Men det kræver en grundlæggende holdningsændring,

som situationen ser ud i dag.

Er ved at lære

Mange virksomheder kæmper stadig med virusproblemer. Men ifølge

Steen Pedersen er virksomhederne ved at lære, at nøglen til et effektivt virusforsvar ligger i, at der bliver indført

en automatisering af overvågning, vedligeholdelse og opdatering på alle de enheder, som er tilsluttet virksomhedens netværk.



-

Jo mere de enkelte brugere skal gøre selv, desto flere huller opstår der i virusforsvaret, konkluderer han og foreslår,

at Internetudbyderne eventuelt kunne bruge samme rationale, når de tilbyder Internet-pakker til deres privatkunder.



Ifølge

Eterra er de aktuelle viruser som sådan ikke mere skadelige end dem, vi har set tidligere på året. Imidlertid er

tendensen, at de enkelte viruser bruger flere forskellige måder at sprede sig på og derfor er vanskeligere at dæmme

op for.



Og så er det ikke altid de mest voldsomme viruser, som anretter de største skader:



- De typer af virus,

som direkte sletter filer på virksomhedernes servere, er naturligvis en alvorlig trussel, som skal imødegås. Er

skaden sket, kan man til gengæld ikke undgå at opdage det, og eftersom de fleste virksomheder tager backup af deres filer,

kan fejlen hurtigt rettes. I fremtiden skal vi være særligt opmærksomme på dem, som i det skjulte og uden

umiddelbar, synlig aktivitet manipulerer de oplysninger, der ligger i virksomhedernes og institutionernes databaser. Her kan skaderne

få langt mere vidtrækkende konsekvenser, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen