Del : SMS

Prisstigninger slår hul på dyre TV-pakker

20BUSFladskaerme.jpg
Forbrugerorganisationen Tænk er glad for, at der bliver større valgfrihed på TV-fronten. Arkivfoto: Scanpix

Om en måned stiger den store TV-pakke til omkring 530 kroner om måneden hos de største leverandører. Det vil få endnu flere til at kvitte TV-abonnementet, da de store leverandører samtidig åbner for, at man kan købe en internetforbindelse uden at være påtvunget en TV-pakke.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er parat til gøre alvor af at kappe forbindelsen til TV-abonnementet og i stedet tilkøbe i løs vægt, hvad de har brug for at se af TV og film, lige så snart de kan slippe for sampakningen mellem TV-abonnement og internetforbindelse. Og det vil de store prisstigninger på TV-pakker til nytår med op til 30 kroner om måneden med vished bidrage til at fremskynde.

Det viser erfaringerne fra Danmarks næststørste TV-selskab, det Sydenergi-/SE-ejede Stofa, som 1. september skilte de to abonnementer, så man – også i antenneforeninger – kan nøjes med at købe en bredbåndsforbindelse og så streame gratis- og betalingskanaler og -tjenester.

»Vi har nu rundet 2.000 aftaler om »kun bredbånd« i antenneforeninger. Det er væsentligt flere end forventet. Vi havde talt om at nå 1.000 i år, men efter to måneder ligger vi på det dobbelte. Omkring halvdelen er de nuværende kunder, der har klippet TV-kablet og nu bare har internet, den anden halvdel er nye kunder. Selvfølgelig mister vi noget omsætning, når folk klipper TV-forbindelsen, men vi glæder os over den anden halvdel, som ikke var kommet, hvis vi ikke havde dette produkt,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa, til Berlingske.

TV-pakker stiger med 30 kroner

Onsdag i denne uge åbnede tre garvede branchefolk med Fullrates stifter Stig Myken i spidsen en ny internetleverandør, Hiper, som udelukkende satser på at levere bredbåndsforbindelser til danskerne gennem alle de net – fibernet, kabel-TV-net og fastnet – som Hiper kan købe sig adgang til. Stig Myken lover over for Berlingske at ruske op i bredbåndsmarkedet med en aggressiv tilgang på både priser og hastigheder og satser på at runde 10.000 kunder inden udgangen af 2016.

pix-René Brøchner

Til nytår stiger TV-pakkerne i pris med op til 30 kroner om måneden hos alle de store udbydere – det TDC-ejede YouSee, Stofa og elselskabernes Waoo har allerede meldt ud. Dermed kommer den store TV-pakke til at ligge på langt over 500 kroner om måneden. Alle selskaberne skyder skylden på TV-kanalerne, som på især sportsområdet kræver større betaling.

»Vi tager de prisstigninger, som programselskaberne har givet os, og sender dem videre til forbrugerne. Vores lille pakke stiger fra 189 til 199 kroner om måneden, hvilket stadig er væsentligt lavere end YouSees 239 kroner med de samme kanaler. Mellempakken stiger med ti kroner til 335 kroner mod YouSees 419 kroner, og den store pakke stiger fra 499 til 529 kroner (det samme som hos YouSee, red.). De prisstigninger vil få konsekvenser, når vi når ind i 2016. Danskerne har nået et mætningspunkt for, hvor meget man kan hæve priserne, og jeg tror, at programselskaberne vil opleve, at færre ser kanalerne i den store pakke. Forbrugerne har nået det punkt, hvor de vil se det, de vil se, når de ønsker det, og betale for det, de vil se, men ikke gider at betale for alt det, de ikke ser,« siger Ole Fruelund Madsen fra Stofa.

Flere opsiger den store TV-pakke

Hvor 80 procent af Stofas TV-kunder – i dag omkring 450.000 – for få år siden havde den store pakke, er det nu under 40 procent, »og den tendens fortsætter«.

Også hos YouSee, som er Danmarks største kabel-TV-selskab med godt 1,1 millioner husstande som kunder, siger folk i stigende omfang den store TV-pakke op for at vælge grundpakken med langt færre kanaler, som de måske supplerer med film- og TV-tjenester som Netflix, TV 2 Play, Viaplay m.fl.

»Nu har 30 procent af YouSee-kunderne grundpakken, og vi forventer, at udviklingen fortsætter, så der er ingen tvivl om, at det er svært,« sagde TDCs nye topchef, Pernille Erenbjerg, for nylig til Berlingske, og talte om »det lange, seje træk, hvor vi skal holde fast«.

Forbrugerrådet: Der skal være frit valg

I Forbrugerrådet Tænk byder cheføkonom Martin Salamon adskillelsen af TV og internetforbindelse velkommen, for størstedelen af danskerne får TV gennem et kabel-TV-net, som også leverer internetforbindelser.

»Det er en uskik, at man skal tvinges til at have en TV-pakke. Den andel, der ikke ser fodbold, skal nu med prisstigningerne betale endnu mere for dem, der ser fodbold, og medvirke til at underbygge det opskruede prisniveau. At man kan tvinge så mange til at betale for noget, de ikke ser, skal selvfølgelig brydes. Man skal have ret til at vælge frit, så de priser, man betaler, skal være korrekte. Det er de ikke på dette marked,« siger han.

Han glæder sig over, at der kommer nye rene bredbåndsudbydere, som vil skubbe til konkurrencen.

»Det er velkomment med nye spillere, især hvis de er landsdækkende og reelt giver forbrugerne et valg. Der er brug for, at der sker noget på dette marked, for mange danskere har ikke flere udbydere af højhastighedsbredbånd at vælge imellem,« siger han.

Også YouSee har bebudet, at man »med udgangen af 1. kvartal« vil skille TV og internetforbindelse – i bolig- og antenneforeninger dog først i takt med, at de nuværende kontrakter udløber.

»Størstedelen af kunderne er på foreningspakker, så det sker ikke på den dato, som de siger – og selvfølgelig skal det gælde for alle,« fastslår Martin Salamon.

31BUSOle-Fruekilde.jpg

TV-kanaler i løs vægt

Stofa har derimod allerede åbnet for omkring 100.000 husstande og arbejder på at udvide antallet. Alle Stofa-kunder vil i sidste ende kunne vælge frit.

Stofa er stadig i gang med forhandlinger med rettighedsorganisationerne Koda og Copydan om at kunne tilbyde hver enkelt TV-kanal i løs vægt på månedsbasis som »Stofa MitTV«, så man selv vælger og betaler for præcis de kanaler, som man ønsker, uden krav om et minimumantal.

»Vi forhandler stadig om den såkaldte retransmissionsafgift for public service-kanalerne fra DR. Stofa MitTV bliver lanceret, realistisk i 2. kvartal 2016, men spørgsmålet er, om DR ender som en betalingskanal eller ej, hvilket vil være sært, når man i forvejen betaler licens,« siger administrerende direktør Ole Fruekilde Madsen, Stofa.

Danmarks tredjestørste TV-leverandør, det svenskejede Boxers administrerende direktør, Ulf Lund, fortalte for en måned siden til Berlingske, at han går efter at lægge 100.000 nye kunder oven i de 300.000, som allerede i dag ser TV via en lille hjemmeantenne og en forbindelse til Boxer. Det skal ske ved lige efter årsskiftet at give totalt frit valg, så man kan købe alt fra en enkelt TV-kanal og opefter og samtidig kunne se alle de valgte kanaler på alt udstyr – tavlecomputer, mobiltelefon eller PC – også uden for huset som en del af abonnementet.

Erhvervsstyrelsen konkluderede som øverste telemyndighed i december 2014, at TDC sidder solidt på det danske bredbåndsmarked med en andel omkring 60 procent, og at det giver problemer, men at konkurrencen alligevel fungerer så godt, at det ikke aktuelt er behov for nye, væsentlige indgreb.

Omkring 2,5 millioner husstande i Danmark har TV.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere