Del : SMS
Berlingske Business

Priskrig på luksus-TV rammer Danmark

pix-Sony UHD
Overskrift
Ultra-HD (for forvirringens skyld også kaldet 4K) er udtryk for en billedkvalitet, som er fire gange større end fuld-HD, som de fleste fladskærmsfjernsyn i danske hjem i dag har. Ultra-HD-skærme  - her en 85-tommersag fra den japanske elektronikgigant Sony - dykker nu i pris, så det bliver et godt efterår for TV-glade danskere. Foto: John MacDougall, AFP/Scanpix Foto:
pix-Ambilight
Overskrift
Ud over billedkvaliteten og selve skærmens kvalitet og ydeevne har hollandske Philips gennem mange år tilbudt sin Ambilight-teknologi, der danner en ramme af lys uden om selve fjernsynet og dermed angiveligt skaber et bedre billede af det, som man ser lige nu. Philips har nu udvidet Ambilight-konceptet, så der er lys på alle fire sider af skærmen, og så det nye top-TV kan projicere en let psykedelisk gengivelse af det aktuelle TV-billede op bag skærmen i samme farver, som man ser netop nu. Foto: Wolfgang Kumm, EPA/Scanpix Foto:
pix-Samsung HDR
Overskrift
Som om der ikke var nok begreber med bogstavforkortelser at forholde sig til, når man skal vælge fladskærms-TV, dukker nu også HDR op, nemlig »High Dynamic Range«. Den unørdede forklaring er, at teknologien gør den sorte farve sortere og den hvide farve hvidere og øger kontrasterne i billedet, der dermed får skarpere farver og en større detaljerigdom, som ikke kan ses på et konventionelt - altså almindeligt - TV. Om resultatet er en farvelade eller ej, afhænger af ens personlige smag. Her demonstrerer Samsung forskellen mellem et normalt TV og et fjernsyn med HDR, hvad endnu kun topmodellerne har fået. Foto: Wolfgang Kumm, EPA/Scanpix Foto:
 

Nye og billigere TV-skærme med ultra-HD-billedkvalitet er på vej, mens priserne falder på de rigtige luksusskærme. Den danske TV-verden er ved at ændre sig markant, og snart vil der blive set mere streamet TV end fulgt med, mens programmerne sendes i fjernsynet.

Artiklen fortsætter under annoncen

BERLIN: En priskrig på de nye ultra-HD-fjernsyn med bedre billeder på skærmen er på vej.

TV-apparaterne med en billedopløsning, der er fire gange højere end på fuld-HD-skærme, ikke alene falder i pris som følge af slagtilbud. Philips, som er det mest solgte TV-mærke i Danmark i øjeblikket, gør klar til at sende en stribe billigere ultra-HD-TV ud uden smart-TV-funktioner på markedet. Samtidig rustes der op på selve skærmkvaliteten med flere OLED-skærme, hvor farverne ikke ændrer sig, afhængigt at hvor man sidder i forhold til skærmen, og hvor fladskærms-TVs evindelige problem - at kunne vise en sort farve som rigtig sort - er mere eller mindre løst, er meldingerne fra Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA i Berlin, i disse dage.

Priser faldet med syv-ti procent på et år

»Vi sender tre prisbillige UHD-TV på 43, 49 og 55 tommer på markedet i Danmark til priser fra 4.500 kroner. Forbrugerne kan dermed få en lækker skærm til en fornuftig pris, og mange får dermed samtidig opskaleringsmulighed til ultra-HD af almindelige TV-kanaler, film og DVDer,« siger Henrik Kyhl, salgschef hos TP Vision, der står for produktionen af Philips' fjernsyn.

15 procent af alle solgte TV i Danmark i januar-juli 2015 er nu med ultra-HD-opløsning, hvor det i 2014 kun var seks procent. Målt på pris udgør ultra-HD-TV nu 31 procent af den samlede omsætning på TV-skærme, viser analysefirmaet GfKs seneste måling.

»Priserne på TV er faldet med syv-ti procent det seneste års tid og er under pres, så folk får bedre TV for de samme penge. TV har stor betydning for butikkernes omsætning og udgjorde i juli i år 69 procent af omsætningen på forbrugerelektronik. Faktisk er der sket en lille fremgang i styksalget af fladskærmsfjernsyn, og vi forventer en stigning på TV-markedet både i år og til næste år,« siger Christian Pagmert, markedsanalytiker hos GfK.

Danskerne vil gerne betale for kvalitet

Det kan Rik Willemse, nordisk direktør for Sony gennem det seneste år, nikke genkendende til.

»Vi er gået fra en encifret til en større tocifret markedsandel på det danske marked, hvor vi i juni og juli har ligget som nummer tre. Det kan man selvfølgelig få ved at sætte priserne ned, men faktisk får vi en gennemsnitspris, som ligger over markedsniveauet. Folk vil gerne betale for kvalitet, og både danskerne og folk i Norden generelt køber flere og flere ultra-HD-skærme i stadig større størrelse,« siger Rik Willemse til Berlingske.

25 procent af Sonys TV-omsætning i Danmark kommer nu fra ultra-HD-TV - eller 4K, som Sony foretrækker at kalde den bedre billedopløsning.

Sydkoreanske LG Electronics, der er Nordens næststørste TV-mærke efter Samsung, forventer, at samtlige nye TV fra LG i 2016 vil være med ultra-HD-opløsning på skærmen.

»Det koster ikke meget mere at producere en ultra-HD-skærm i forhold til en fuld-HD-skærm,« siger Christian Nilsson, produktkonsulent hos LG Electronics.

Flot skærm presser internetforbindelserne op i fart

De stadig større og bedre TV-skærme presser internetforbindelserne op i fart.

»Der er godt salg i skærme på 50 tommer og opefter. Det stiller krav til, at der kommer ordentligt indhold, som udnytter den skærm, som folk faktisk køber. Her har internettet taget magten, for her kan folk faktisk få indhold i ultra-HD-kvalitet, og det har hjulpet os som skærmproducenter, at bredbåndsforbindelserne i Danmark er steget i hastighed,« siger Kasper Thomsen, salgschef hos Samsung.

Gennemsnitshastigheden på en internetforbindelse i Danmark er nu på 12,5 megabit i sekundet.

»Og man kan uden større problem få 30-100-megabitforbindelser. Det gode er, at så snart man kommer hjem og kobler TVet til sin internetforbindelse, kan man via streamingtjenester se UHD-indhold med det samme. Man skal ikke vente på at kunne købe f.eks. en Blu-ray-afspiller, som kan afspille film i UHD-kvalitet eller skalere film m.m. op til UHD-kvalitet,« siger Kasper Thomsen.

Han bruger som tommelfingerregel, at en film i ultra-HD-kvalitet fra en streamingtjeneste lægger beslag på omkring 15 megabit i hastighed - og så skal man ikke bruge netforbindelsen på andet udstyr i mellemtiden.

Streamet TV overhaler direkte TV om få år

Ifølge René Brøchner, der er direktør for det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største TV-udbyder, skal danskerne dog ikke forvente, at TV-kanalerne snart begynder at levere programmer i ægte ultra-HD-kvalitet.

»Der vil gå pænt lang tid, før vi vil se UHD på de traditionelle kanaler. Det vil blive streaming, der dominerer og dermed stiller krav til internetforbindelsen og billedkvaliteten,« mener han.

Til gengæld går der ikke mange år, før streaming - både film og serier og almindeligt TV, som man ser tidsforskudt - vil være mere set end det direkte TV, der sendes ud.

»I 2019 forventer vi, at der vil blive set lige så meget streaming som traditionelt TV - men det kan sagtens blive skubbet fremad med alt det, der sker, fordi det bliver lettere og lettere at f.eks. tidsforskyde at se en udsendelse ved at trykke på pauseknappen,« siger René Brøchner.

I dag er 75 procent af den tid, som danskerne bruger på at se TV, hvad der sendes her og nu, mens 25 procent er streamet.

OLED-skærme banker på

Selve TV-skærmkvaliteten er ved at tage det skift fra LCD- til OLED-skærme, som TV-branchen længe har talt om og for. Men OLED-skærmene - som mange vil kende fra mindre udstyr som mobiltelefoner, ure m.m. - er stadig lidt dyrere at producere og dermed en del sjældnere i hjemmene, om end det ændrer sig. Af de omkring 307.000 TV-apparater, som er solgt i Danmark fra januar til juni i år, var de 1.000 med OLED-skærme. De 306.000 andre har LCD-skærme.

»Men 11 procent af alle TV, som vi samlet set sælger i Norden, er nu med OLED-skærme, og vi satser på at femdoble salget af OLED-skærme i 2. halvår i år. Priserne går ned, jo bedre produktionen af OLED-skærme bliver,« siger Christian Nilsson fra LG.

Buede TV, tja...

De meget omtalte buede fjernsyn, som har været sidste års slagnummer hos TV-producenterne, er blevet noget droslet ned.

»Vi gør ikke meget i buede TV - men vi har dem selvfølgelig, hvis nogen ønsker dem,« siger Henrik Kyhl fra TP Vision/Philips og fremhæver, at der kommer en ny model i løbet af 4. kvartal.

Sony har lige lanceret endnu to buede TV i det, der efterhånden er blevet standardstørrelser, nemlig 55 og 65 tommer. Men også Sony betragter mere de buede TV-apparater som noget, man bør have i sortimentet, ikke som storsællerter.

»Vi tilbyder buede TV, men vi tror ikke, at der er noget større marked for dem. De buede TV har ikke skabt et gennembrud. Folk køber de flade fjernsyn,« siger Sonys nordiske direktør, Rik Willemse.

De mest solgte fjernsyn i Danmark er fortsat på 40-42 tommer, men salget af 55-tommer-TV er ifølge analysefirmaet GfK vokset med 16 procent på et år og udgør nu 28 procent af den samlede omsætning på TV-skærme.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere