Del : SMS
Berlingske Business

PR trækker firmaer til Facebook

pix-Facebook-synesom
Stadig flere virksomheder bruger sociale medier, frem for alt til markedsføring. Arkivfoto: Iris/Scanpix

46 procent af danske virksomheder med over ti ansatte bruger Facebook og LinkedIn til markedsføring, og tallet er stigende. Derimod er behandling af kundereaktioner på de sociale netværk blevet mindre relevant.

Artiklen fortsætter under annoncen

Markedsføring er den vigtigste grund til, at næsten hver anden dansk virksomhed med flere end ti ansatte bruger tid på sociale medier som Facebook og LinkedIn.

49 procent af virksomhederne i Danmark bruger en eller anden form for sociale medier mod 40 procent for et år siden, viser nye tal, som Danmarks Statistik har offentliggjort tirsdag morgen.

Langt den største brug - 46 procent mod sidste år 36 procent - er sociale netværk som Facebook og LinkedIn, mens færre - nemlig 15 procent mod 14 procent for et år siden - deler multimedier gennem Googles filmtjeneste YouTube, den Yahoo-ejede billedtjeneste Flickr og Googles billedtjeneste Picasa. Der er stort set heller ingen ændring blandt virksomheder, som driver egen blog på nettet eller har egne wikisider. Ni procent har egen blog mod otte procent i 2013, mens seks procent har egne wikisider mod fem procent sidste år.

Markedsføring og rekruttering trækker mest

Markedsføring driver værket, både blandt store og små virksomheder. Fire af fem virksomheder, der aktivt bruger sociale medier, gør det for at kunne reklamere for egne produkter, og stigningen er lidt større blandt de mindre virskomheder. 50 procent ser desuden de sociale medier som en måde at rekruttere kommende medarbejdere på, og her er det især blandt større virksomheder, at det får stigende betydning.

Derimod er behandlingen af kundereaktioner via sociale netværk blevet mindre relevant. 35 procent af virksomhederne gør det, hvor det sidste år var 37 procent. Færre benytter også sociale medier til intern vidensdeling, til samarbejde med forretningsforbindelser og til inddragelse af kunder i produktudvikling, viser tallene fra Danmarks Statistik, der er samlet ind i februar-juni blandt 4.143 virksomheder med mindst ti ansatte.

PR

Fremgangen i brugen af sociale medier giver god mening, mener chefkonsulent Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv.

»Når vi ikke længere handler med en lokal erhvervsdrivende, vi kender, stiger kundernes behov for at checke virksomhederne, deres stil og omdømme ud. Det sker i høj grad på internettet, og derfor bliver virksomhedernes tilstedeværelse på de sociale medier vigtigere end tidligere,« siger han.

Giver forretning til danske virksomheder

Flere danske IT-virksomheder tjener nu også penge på interessen for Facebook, Twitter og LinkedIn.

»En række virksomheder i Danmark har gjort det til en forretning at hjælpe andre med at blive en succes på de sociale medier. De sociale medier er meget ofte afgørende for, at virksomhederne får et tæt forhold til deres kunder og kan tiltrække nye medarbejdere,« siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i brancheforeningen IT-Branchen, i en kommentar til statistikken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere