Del : SMS
Berlingske Business

Politisk pres og Netflix bryder TV-pakker op

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE
Fem procent af danskerne har stort set valgt de traditionelle tv-kanaler fra til fordel for streaming. Foto:

Boxer og Stofa har lovet, at deres kunder vil kunne vælge tv-kanaler frit og slippe for store pakker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har gjort danskerne vant til selv at vælge, hvad de vil se, og det gør det svært at sælge ideen om at købe store TV-pakker.

Det fortæller leder af DR-medieforskning Dennis Christensen, efter at både Stofa og Boxer har lovet, at de vil gøre det muligt for deres kunder at købe kanaler enkeltvis.

- De er i et krydspres. Der er et enormt politiske pres for at bryde kabelpakkerne op, og så må man også sige, at forbrugerne i højere og højere grad er blevet vant til at betale for lige præcis det, de vil have, siger medieforskeren.

Smart tv and hand pressing remote control

- Den teknologiske udvikling betyder, at man i dag har mulighed for at vælge præcis de kanaler og tilbud til, man har lyst til. Ideen om, at man skal sammensætte en stor TV-pakke, kommer naturligt til at ligge længere væk, siger han.

Landets næststørste tv-distributør Stofa har allerede meddelt, at man senere i år vil kunne købe kanalerne enkeltvis, og nu overhaler landets tredjestørste distributør, Boxer TV, indenom med et tilbud om helt frit valg fra 1. april.

Watching tv

Men fem procent af danskerne har stort set valgt de traditionelle TV-kanaler fra til fordel for streaming. Det gælder særlig danskere under 30, konkluderede DR Medieforsknings rapport om medieudviklingen i 2015.

- Lige nu taler vi om frit valg af TV-kanaler. Men det næste logisk skridt bliver frit valg af TV-programmer. Hvorfor skal man betale for hele TV3, når man kun vil se Robinson Ekspeditionen og Paradise Hotel? spørger Dennis Christensen.

20BUSFladskaerme.jpg

Medieforskeren mener dog ikke, at den traditionelle TV-sening, hvor man ikke selv vælger til, men bare ser den serie, der bliver sendt, vil forsvinde helt.

- Rigtig mange menneskers primære motivation for at se tv, er at sætte sig ned i sofaen, læne sig tilbage og se, hvad der er. Det er alt andet lige mere krævende selv at skulle vælge, siger han.

TV-pakke

Selv om unge streamer, ser 60 procent af befolkningen stadig næsten udelukkende traditionelt fjernsyn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere