Del : SMS
Berlingske Business

PCen lever i bedste velgående

lenovo_PC_Business
Lenovo og de andre PC-producenter behøver ikke frygte for den gode, "gamle" computers død, mener Deloitte. Foto:

Rygterne om PCens snarlige død til fordel for smartphones og tablets er overdrevne, mener Deloitte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den gode gamle PC vil fortsat være omdrejningspunktet for internettrafik. Det fortæller konsulentfirmaet Deloitte i en ny rapport.

Mange af firmaets kolleger som Gartner og IDC har ellers regelmæssigt kunne fortælle om vigende salg af PCer. Tidligere i januar berettede IDC således, at det globale salg var faldet med 6,4 procent sammenlignet med kvartalet året før.

Det er sådanne tal, der har fået analytikere og eksperter i hobetal til at forkynde PCens snarlige død og dermed store omvæltninger i markedet, ikke mindst for Microsoft hvis Windows indtil for nylig har været gift med PC-platformen.

Ifølge IDC og altså mange andre skyldes nedgangen ikke, at vi bruger mindre teknologi, men derimod at vi i stigende grad tyr til nye, mere mobile computere som tablets og smartphones.

Men sådan ser man det altså ikke hos Deloitte.

”Vi mener, at PCen vil forblive det dominerende apparat for aktivitet på nettet,” siger vice-chairman Eric Openshaw til Financial Times.

Han påpeger, at mere end 80 procent af verdens internettrafik i 2013 stadig vil komme fra stationære eller bærbare computere. Desuden vil mere en 70 procent af den tid, vi bruge på computere og gadgets være helliget PCen, forklarer Eric Openshaw, der mener, at vi er på vej ind i æra kaldet ”PC Plus.”

Her vil PCen stadig være omdrejningspunkt, men omgivet af en voksende skare af sekundære apparater som smarthpones og tablets.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere