Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Overraskende flertal siger ja tak til offentlig selvbetjening - og de vil have mere af det

pix-NemID
Gennem flere år har det offentlige Danmark arbejdet på at gøre selvbetjening over nettet mere og mere udbredt - og det er danskerne tilsyneladende glade for. Arkivfoto: Jonas Vandall Ørtvig/Scanpix Foto:

Danskerne - både de unge og de ældre - vender tommelfingeren opad i forhold til at kunne betjene sig selv over nettet hos det offentlige, og fire af fem vil gerne kunne endnu mere.

Danskerne er så overraskende begejstrede for at kunne betjene sig selv hos det offentlige, at vi kræver mere af samme skuffe - og det gælder, uanset om man er ung eller ældre.

Det fremgår af en stor analyse, som interesseorganisationen Dansk Erhverv har gennemført blandt 3.000 danskere med hjælp fra Norstat.

Overraskende, at vi ligefrem elsker det

Næsten otte ud af ti danskere - 79 procent - vender tommelfingeren op over for de digitale selvbetjeningsmuligheder, som kan bruges døgnet rundt og fra enhver telefon eller computer med internetforbindelse, mens kun 16 procent er negative. Og lige så mange danskere bakker op om, at offentlige myndigheder i stigende grad overgår til digital selvbetjening i stedet for, at man selv skal møde frem, eller at man skal på rådhuset eller i borgerservice for at få klaret sine udeståender. Her er der stort set ingen forskel, uanset hvor i landet man bor, eller om man ville stemme på rød eller blå blok.

»Det er interessant og positivt, at otte af ti har en decideret positiv holdning til offentlig digitalisering, altså selvbetjening som obligatorisk, digital post og NemID. Det er meget nemt at forstå, at man finder det nyttigt, men det er måske lidt overraskende, at vi decideret holder af det, og at nogle ligefrem knuselsker det,« siger Janus Sandsgaard, som er fagchef for IT og digitalisering hos Dansk Erhverv, der er arbejdsgiverforening for 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, videnservice, oplevelse, velfærd samt transport.

11BUSMorten-M-nster-162509.jpg

De ældre er lige så meget med som de unge

Ifølge undersøgelsen mener 77 procent, at offentlig digitalisering har gjort det nemmere for dem, mens 23 omvendt finder det mere besværligt at have kontakt til det offentlige. Men modsat, hvad mange måske vil forvente, er der også blandt ældre danskere stor opbakning. Blandt de 60-69-årige er 79 procent meget positive eller overvejende positive over for den voksende, digitale selvbetjening, mens det blandt danskere over 70 år er 73 procent.

»Det er interessant at se, og det skyldes nok, at det handler om ting, der rammer borgerne. Det er godt for samfundet og for de fleste af os og forbedrer økonomien, når man konverterer papir og frimærker til digitale løsninger på områder, hvor der er store volumener. Dermed bliver der også råd til dem, der foretrækker den analoge kanal (at fortsætte med f.eks. papirbreve fra det offentlige, red.). Det er heldigvis gjort nemmere med én samlet Nej-tak-knap, som er permanent. Tidligere skulle man bede om det forskellige steder og forny det hvert andet år,« siger Janus Sandsgaard.

pix-Ulrik Falkner Thagesen

Sikkerhed og brugervenlighed i top

Han understreger, at det er meget vigtigt, at det offentlige sørger for at have IT-sikkerheden i top, så ingen dataskandaler med lækkede oplysninger opstår, og at man konstant arbejder på at forbedre brugervenligheden af selvbetjeningsløsningerne på nettet.

»Sikkerheden er afgørende vigtig, for hvis data om os hos det offentlige slipper ud, kan det blive farligt og sågar livsomstødende. Brugervenligheden er et mål i evig bevægelse, som hele tiden skal blive bedre, og det er ekstra skærpende, fordi vi i Danmark er så digitale og derfor bliver mere kræsne og forvænte som borgere. Alle danskere forventer at kunne betjene sig på verdens bedste måde, uanset hvad vi bruger,« siger fagchefen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen