Del : SMS
Berlingske Business

Optimistisk Sony satser på bredden

pix-Sony
Elektronikgiganten Sony producerer kameraer, fladskærmsfjernsyn, tavle-PCer, mobiltelefoner og meget mere, og det er netop bredden, der er med til at sikre, at Sony holder sin position og går frem i Danmark, mener Sonys nordiske direktør. Arkivfoto: Christopher Jue, EPA/Scanpix Foto:

Trods den hårde konkurrence på elektronikfronten holder og udvider Sony sin position i Danmark og Norden takket være et bredt udvalg af produkter, siger nordisk direktør, som nu igen tjener penge, fordi danskerne er villige til at betale for kvalitet.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Elektronikbranchen er hård at være i, men folk er villige til at bruge penge, hvis de kan se en værdi i det, de køber - især i Norden. Og her vokser vi og er faktisk blevet profitable.«

Rik Willemse, nordisk direktør for den japanske elektronikgigant Sony gennem de seneste to år, er en mand, der smiler meget og har let til latter. Han er da også godt tilfreds med, at Sony formår at fænge på de nordiske markeder, hvor han ser gode muligheder trods den hårde konkurrence.

JAPAN SONY EARNINGS

»Det går godt for Sony Norden - og for Sony som helhed. Det hænger sammen med, at vi ønsker at være det foretrukne mærke og levere noget, der tilfører kunderne værdi - på kvalitet, design og i brugerfladen. Det samlede marked for elektronik er stabilt og går hverken meget op eller ned, men der sker store og pludselige skift inden for produktkategorierne, og her er vi heldige, fordi vores produkter passer fint til Norden,« forklarer den hollandskfødte direktør til Berlingske.

Folk vil betale for kvalitet

Sony producerer hele paletten af forbrugerelektronik: mobiltelefoner, tavle-PCer, TV, hovedtelefoner, højttalere, kameraer, optagere, walkmanmusikaspillere og spillekonsollen Playstation, som danskerne er særligt glad for.

pix-Kazuo Hirai

De seneste år har der været stærk vækst i en af de nye produktkategorier, actionkameraer, hvor man filmer, mens man f.eks. cykler eller løber. Det ser nu ud til at være toppet. Til gengæld stiger salget af trådløse højttalere markant, og Rik Willemse forventer fortsat vækst. Det trækker så tillægsudstyr som hovedtelefoner med sig op - og her har f.eks. hver eneste svensker tre hovedtelefoner, hvilket er i den europæiske top 3.

Sværere er det på de traditionelle områder som TV, videoafspillere og kameraer, hvor Sony dog fastholder sin markedsandel. TV-salget er presset, men producenterne ser gode muligheder i skiftet til de såkaldte ultra-HD- eller 4K-TV med langt højere opløsning på skærmen. Oveni kommer så den nye farveforbedring, »High definition resolution« (HDR), som skal gengive alle farver langt mere naturtro end tidligere.

pix-Sony

»I kraft af Sonys bredde har vi mange muligheder. Vi kan ikke påvirke markedet, altså om folk køber mere eller mindre. Vi kan heller ikke gøre noget ved detailmarkedet, hvor konkurrencen er hård. Men vi kan gøre noget ved den måde, som vi arbejder på at få vores produkter ud til kunderne på, og på at fokusere på kvalitet. Hvis vi kan få det budskab ud - og det kan vi -, er der håb for markedet. For folk er billige til at bruge penge, hvis de kan se værdien. Vi tjener faktisk flere penge, hvilket bestyrker os i, at fokus på kvalitet betyder noget,« siger Rik Willemse.

Priskrig giver synlighed

Han medgiver dog, at »forbrugerne springer mere end nogen sinde til højre og venstre«. De er ikke tro mod bestemte mærker. Til gengæld føler Sony at have opbakning i butikkerne.

»Vi har brug for detailhandelen, og de vil gerne have vores produkter, fordi de faktisk tjener penge på dem. Priskrigen, sådan som det senest er set med åbningen af de nye Power-varehuse, er god PR, for det betyder, at folk lægger mærke til, at der er gode ting på markedet. Sony har ikke som mål at være så mange steder som muligt men derimod at være, hvor det er relevant, og her har vi ingen bekymringer,« siger Rik Willemse.

JAPAN BUSINESS SONY DRONE

Der findes to egentlige Sony-butikker i Danmark, i Rødovre og Aalborg.

»De er glade og giver overskud. Men vi jager ikke efter at have Sony-butikker,« understreger den nordiske direktør.

Mobiltelefonerne kører for sig - og dog

Sony har valgt at holde sin mobilproduktion adskilt fra resten af koncernen. Sony Mobile, som opstod, da Sony købte sin svenske partner ud af det fælles Sony Ericsson i 2012, har fået god succes med sin Xperia-serie, som har fået mange anmelderroser, senest Z5-toptelefonen. Omkring hver tiende mobiltelefon solgt i Danmark står der »Sony« på, viser tal fra analysehuset IDC.

Rik Willemse ser ikke adskillelsen som et problem.

»Vi sælger jo tit tingene sammen, og forbrugerne ser slutprodukterne. De køber en telefon og en hovedtelefon sammen,« siger han.

Sony har omkring 60 medarbejdere i Danmark, som er nordisk hovedkontor. Der er salgskontorer for forbrugerelektronikken i Sverige, Norge og Finland. Dertil kommer den europæiske supportfunktion, som er fælles.

Sony-koncernen har de seneste tre år været gennem en hestekur på verdensplan. Det seneste regnskab, som kom ved udgangen af januar, viste et overskud, der er steget med 11 procent. Der er dog stadig noget dystre udsigter for det globale salg af dyrere mobiltelefoner, men Sony-koncernen fastholder sine forventninger til hele årets resultat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere