Del : SMS
Berlingske Business

Opråb til regeringen: Alt for svært at skaffe penge til nye erhvervssucceser

pix-København
Man skal kikke rigtigt langt efter penge til nye virksomheder i Danmark - og eksporten er også et problem. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Danmark synker nedad internationalt og har ikke formået at etablere en eneste ny, stor virksomhed i tyve år, fordi det er for svært at rejse penge til at etablere virksomheder og sikre ny eksport, lyder kritikken på IT-Branchens årsmøde. Erhvervs- og vækstministeren erkender problemer og lover handling - men der skal bred, politisk opbakning til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er alt, alt for svært at rejse penge i Danmark til at hjælpe virksomheder godt på vej - også ud i verden.

Sådan lød kritikken på den største IT-organisation, IT-Branchens årsmøde torsdag eftermiddag i Christian IVs gamle børsbygning midt i København.

»Der er en systemfejl på Troels Lund Poulsens område. I 2013 nåede 16 globale virksomheder en markedsværdi på en milliard dollars. I 2015 var vi oppe på 76 - og ikke én eneste er desværre dansk. Af Danmarks 168 største virksomheder er ikke én eneste etableret inden for de seneste 20 år. Det er ærgerligt, for de store står for over 50 procent af eksporten, skaber betydelige beskæftigelseseffekter, produktivitetsforbedringer og står for næsten hele erhvervsbeskatningen herhjemme. Men 90 procent af alle danske virksomheder eksporterer slet ikke noget, og 90 procent er under ti ansatte,« sagde Michael Moesgaard Andersen, serieiværksætter inden for IT-verdenen og bl.a. fadder til mobilselskabet CBB.

Det haster, minister!

Lisbeth Knudsen, administrerende direktør og chefredaktør på Mandag Morgen, ridsede situationen for IT-virksomhederne skarpt op:

»Der er brug for flere IT-specialister, mere risikovillig kapital, bedre rammevilkår, at den offentlige sektor går i front, og at den private sektor udnytter de muligheder, som der faktisk er. Hvis det ikke sker, står Danmark med udsigt til lavvækst og et massivt tab af jobs,« sagde hun.

Samtidig efterlyste hun, at Troels Lund Poulsen rykker:

»Hvis vi inden 2020 skal have nye, store virksomheder i Danmark med over 1.000 ansatte, sådan som ministeren har bebudet, skal det gå stærkt. Der er ikke kommet en eneste ny af slagsen siden 1996, så det skal nok være inden for den digitale branche,« sagde Lisbeth Knudsen.

Danmark ligger lige over Namibia

Hun konkluderede, at Danmark står over for »rigtigt, rigtigt store udfordringer på det digitale område«.

»Det positive er, at Danmark stadig er blandt superbrugerne. Vi har også generelt en veludbygget infrastruktur - om end dele af Udkantsdanmark måske vil sætte nogle spørgsmålstegn ved det. Det, der ønskes af erhvervs- og vækstministeren, er flere folk med kompetencer, mere risikovillig kapital, mere innovation, bedre konkurrencevilkår, herunder en ændret erhvervsbeskatning, at den offentlige sektor går i front, og at flere virksomheder tænker i digitale muligheder,« sagde hun.

I internationale målinger ligger Danmark »lige oven over Namibia«, når det kommer til mulighederne for at fremskaffe risikovillig kapital.

»Det bør få nogen til at tænke over, om der mon ikke var noget, der burde gøres,« sagde Lisbeth Knudsen og fremhævede samtidig, at de samlede bankudlån på ti år er faldet med 250 milliarder kroner i Danmark.

Minister: Ingen rituel stammedans, tak

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) er udmærket klar over, at han står med et problem.

»Vi halter rigtigt, rigtigt meget bagefter. Hvis vi ikke får flere investeringer ind, mister vi arbejdspladser i Danmark på sigt. Men det skal være holdbart hen over midten for, at der er tiltro til det, også når der kommer en ny regering - ellers bliver det en rituel stammedans,« sagde han.

Han kaldte det »bekymrende«, at der ikke er større opsving i det danske erhvervsliv, fordi især de små og mellemstore virksomheder ikke er gode nok til at udnytte »det kæmpe potentiale i at skabe og udnytte forretningsmulighederne i den digitale tidsalder«.

En frisk analyse fra IT-Branchen viser, at 33 procent af de danske virksomheder kun bruger IT til helt basale ting. 41 procent har en udbredt digitalisering, mens 21 procent har en avanceret digitalisering. Det gør, at danske virksomheder ikke er gode nok til at skabe digital merværdi. Danmark ligger nede på en 45.-plads i World Economic Forums seneste analyse - lige efter Tyrkiet og lige foran Thailand.

»Vi er lige blevet kåret som det mest digitale samfund i EU, men vi ligger uhyggeligt dårligt placeret, når det kommer til erhvervsinvesteringer. Vi ligger under mange af de lande, som vi konkurrerer med. Og jeg har en generel bekymring for, om vi fremover har de rigtige kompetencer til de jobs, vi har, i alle dele af Danmark,« sagde ministeren og bebudede, at han snart kommer med nye initiativer, der skal gøre noget ved problemerne.

Ærgrelse over manglende IT-indsats i skolerne

Troels Lund Poulsen kaldte det »et fælles regeringsprojekt, som skal involvere en række af fagministre, for at det kan lade sig gøre«, og nævnte specifikt uddannelses-, forsknings- og beskæftigelsesministrene foruden sig selv.

Michael Moesgaard Andersen understregede dog, at »der er nok at tage fat på inden for Erhvervs- og Vækstministeriets eget område«, hvor han bl.a. gerne så, at pengene i Vækstfonden blev brugt aktivt til udlån for at hjælpe nye virksomheder på vej.

»Adgangen til kapital er ikke god nok,« slog han fast.

Microsofts danske direktør, Marianne Dahl Steensen, beklagede, at den store, nylige folkeskolereform ikke gjorde noget for at få IT ind i undervisningen. Der er udsigt til, at Danmark om få vil mangle op mod 6.000 IT-specialister, fordi alt for få vælger en længerevarende IT-uddannelse, hvilket rammer alle brancher.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere