Del : SMS
Berlingske Business

Opkald til firmaer er ikke med i "fri taletid"

pix_70
Opkald til såkaldte servicenumre har betydet, at Torben Nøhrs telefonregning er vokset med 50 procent. Foto:

Mange virksomheder klarer deres support til kunderne via telefonen. Men det kan betyde en hastigt voksende telefonregning, fordi servicenumrene ofte ikke er inkluderet i mobilabonnementerne.

Artiklen fortsætter under annoncen
Pensionist Torben Nøhr har valgt at skære ned på sine telefonudgifter ved at vælge et mobilabonnement, hvor han for 150 kroner om måneden har seks timers gratis tale. Så meget taler Torben Nøhr normalt ikke i telefon, så han var overrasket, da han for to uger siden fik sin telefonregning for december måned.

"Da kunne jeg se, at jeg havde en ekstraopkrævning på godt 70 kroner. Og så gik jeg ind og så, hvad det kom fra, og det var 70-numre, udgiften kom fra," siger han Til Berlingske Business.

Et 70-nummer er et såkaldt servicenummer, der ofte er kommunikationskanalen mellem en virksomhed og dens kunder. I Torben Nøhrs tilfælde stammede den største del af udgiften - 40 kroner - fra seks opkald til Danske Bank, da han havde haft problemer med sin netbank. Et par andre opkald var til et rejseselskab. Opkaldene var til hans overraskelse ikke inkluderet i hans abonnement.

"Når jeg nu går ind og nærlæser mit abonnement, så kan jeg godt se, at der står, at 70, 80 og 90-numre ikke er inkluderet. Men det var ikke noget, jeg var opmærksom på. Jeg tænkte bare, at seks timers taletid er seks timers taletid," siger han til Berlingske Business.

Betaler ekstra for opkald til 70-numre

Forklaringen er, at Torben Nøhrs teleselskab 3 sidste år valgte at "ensrette" sine priser, så mobilkunder der har abonnementer med et vist antal timer inkluderet taletid, fremover skal betale ekstra for opkald til 70-numre, også selv om deres taletid ikke er opbrugt. Det betyder for Torben Nøhr, at han betaler 69 øre i minuttet for opkald til Danske Bank og mange andre virksomheder.

"Sådan er det bare herinde. Noget er inkluderet og noget er ikke inkluderet. I forvejen bliver det jo billigere og billigere at ringe i telefon. Og jeg tror ikke, at det, der vælter læsset, er den ekstrabetaling til de her servicenumre," siger Hanne Damsgaard, kommunikationschef hos 3 til Berlingske Business

En hurtig rundringning til tre øvrige af landets største teleselskaber viser, at 3's praksis er udbredt. Både Telia og TDC  oplyser godt nok som udgangspunkt, at det koster det samme at ringe til 70-numre som til almindelige fastnetnumre.

Også TDC og Telia tager ekstra for 70-opkald

Men nærlæser man abonnementsbetingelserne, fremgår det, at begge selskaber har den undtagelse i de fleste af deres mobilpakker, at opkald til 70-numre ikke kan indgå i den månedlige taletid og derfor koster ekstra. Mens kun Telenor oplyser, at opkaldene er gratis.

Ifølge TDC er forklaringen på ekstraregningen, at der bag 70-numrene altid er et teknisk setup, ofte med et omstillingssystem, og det gør, at der er højere omkostninger forbundet med at drive systemet. Den omkostning mener Forbrugerrådet dog aldrig bør ende hos almindelige kunder. 


Mobil

De enkelte virksomheder har som oftest mulighed for selv at betale regningen og friholde deres kunder for ekstra omkostninger ved i stedet at vælge et 80-nummer, der er gratis for kunder at ringe til. Og den løsning mener Torben Nøhr, at Danske Bank burde have valgt.

"Når jeg går ind på Danske Banks netbank, så står der nogle supportnumre, man skal ringe til, hvis man har problemer med netbanken, og de supportnumre koster det mig så penge at ringe til. Det er da ikke nogen god service. Det synes jeg ikke er rimeligt," siger han og fortsætter:

"Oven i købet så har Danske Bank så rygende travlt i forbindelse med årsskiftet og har det stadigvæk, at de ikke svarer, når man ringer på de her numre," siger han.

Men det er godt 70 kroner, du har betalt ekstra samlet for opkald til 70-numre. Synes du, at det er mange penge?

"I det her specifikke tilfælde synes jeg, at det er mange penge for at ringe til Danske Bank og få noget råd og vejledning og så et par andre opkald. Min regning er normalt på 150 kroner, og så får jeg pludselig en ekstraregning på næsten 50 procent oveni," siger han.

Danske Banks pressechef Kenni Leth skriver i en mail til Berlingske Business omkring sagen.

"Det er korrekt, at det som udgangspunkt koster almindelig telefontakst at ringe til vores kundelinje. Vi er naturligvis kede af at høre, hvis der er en kunde, der har oplevet lange svartider, men under normale omstændigheder tager vi telefonen inden for 30 sekunder for de kunder, der identificerer sig. Derfor er det de færreste kunder, der oplever mærkbare omkostninger ved at ringe til os. Endelig er der mulighed for at sende os en mail og bede om, at vi kontakter kunden på telefon," skriver han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere