Del : SMS
Berlingske Business

Opera-stifter sælger ud

pix-Jon S. von Tetzchner
Tidligere topchef i norske Opera, Jon S. von Tetzchner, sælger ud af sine aktier og kan ikke længere blokere for et salg. Foto: Wikipedia.org

Selskabet bag det populære norske internetprogram, som har dansk ledelse, vil nu blive et større opkøbsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det norske netselskab Opera, hvis internetbrowser er yderst populær på især mobiltelefoner og bygges ind i f.eks. TV-bokse, kan være på vej mod et salg, efter at en af stifterne har solgt grundigt ud af sin aktiepost i selskabet.

Jon S. von Tetzchner har gennem de seneste måneder solgt aktier for mellem 180 og 200 millioner norske kroner, skriver Dagens Næringsliv. I dag ejer han 5,18 procent af aktierne og ligger dermed langt under grænsen på 10 procent, hvor han kunne blokere for opkøb.

Dansk topchef

Han trak sig som topchef for Opera i 2010 efter uenighed om strategien, og siden har en række Opera-topfolk forladt selskabet, der ledes af danske Lars Boilesen.

Operas internetbrowser konkurrerer med bl.a. Microsofts Internet Explorer, Mozillas Firefox og Apples Safari og har ry for at være blandt de hurtigste og mest nyskabende. Operas særlige mobilteknologi formår at klemme normale internetsider ned på den lille mobilskærm, så de kan læses dér uden problemer.

Opera var i 2012 i rygtemøllen som muligt opkøbsmål for det sociale netværk Facebook, men trods en hurtig kursstigning kom der aldrig en handel ud af det.

Jon S. von Tetzchner, hvis far er norsk og mor islandsk, flyttede i 2012 til Boston i USA, hvor han vil investere i teknologiselskaber.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere