Del : SMS
Berlingske Business

Onfone-stifter vil eksportere e-bogssucces

Morten-Strunge_Business
Morten Strunge forlader ved årsskiftet TDC-koncernen, som han kom ind i, da han i maj 2011 solgte sit succesrige lavprismobilselskab Onfone til TDC for 300 millioner kroner.

27-årige Morten Strunge kaster sig fra årsskiftet på fuld tid ud i at gøre sin nye satsning - Mofibo med e-bogsabonnementer - til en international succes og udelukker hverken et samarbejde med TDC eller et senere salg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Onfones bagmand kommer ikke til at sidde på hænderne. Hans satsning på at levere e-bøger som månedsabonnement, Mofibo, får nu fuld opmærksomhed og skal ud i verden.

Den 27-årige iværksætter Morten Strunge forlader ved årsskiftet TDC-koncernen, som han kom ind i, da han i maj 2011 solgte sit succesrige lavprismobilselskab Onfone til TDC for 300 millioner kroner. Han fortsatte som direktør, men fra januar er han fuld tid på sin nye, store satsning, Mofibo.

»Jeg har været hos TDC et år mere, end jeg ifølge aftalen skulle – af fri vilje. Det har været en uddannelse for mig, og jeg har lært rigtigt meget. En lille virksomhed har charme, men man lærer ekstremt meget af at være i en stor – og børsnoteret – koncern. Nu nedlægges Onfone-navnet, hvilket giver god mening. Da Onfone blev lanceret, lå fokus på tale og mængden af taletid og SMSer. Nu er det afgørende, hvad mobiltelefonen kan bruges til, så det giver god mening at lægge sig op ad YouSee, som jo er underholdning, når 70 procent af Onfone-kunderne har en smartphone-telefon og bruger data og musik« siger Morten Strunge til Berlingske.

Onfone_Yousee_Business
LÆS MERE : TDC dropper Onfone

Han er ikke vemodig over at overlade Onfone/YouSee Mobil helt til TDC.

»Jeg går derfra med rank ryg og har et rigtigt godt forhold til TDC, så ja, det kunne da sagtens være, at vi kan samarbejde fremover. Det bliver da trist ikke at skulle se Lars Bom mere som frontfigur, men han er så skiftet ud med Leif Davidsen i Mofibos reklamer. Det har været et fedt kapitel for mig, men nu har jeg startet Mofibo og vil bruge fuld tid på det. Det fortjener projektet. Derfor har jeg valgt at takke af i det store virksomhedsliv og komme tilbage og prøve kræfter med et opstartsprojekt, som nu skal gøres internationalt, hvilket bliver sindssygt spændende. Men det kan man ikke gøre med højre hånd,« forklarer Morten Strunge.

Han forventer, at Mofibo, som startede i sommer, rykker ind i et-to lande mere om fem-seks måneder.

»Vi har primært kik på Europa: Sverige, Norge, Finland og Tyskland, men det afhænger af forlagene og udbredelsen af tavle-PCer – men der er masser af muligheder,« siger han.

Alene i november fik Mofibo i Danmark 5.500 nye, betalende kunder.

»Jeg er ret godt tilfreds, for e-bogsprodukter har ikke rigtigt været på markedet før. Vi sidder nu på 35-40 procent af det danske e-bogsmarked. Folk har jo udstyret, de skal bare i gang. Og vi har da haft udfordringer men har nu løst det hele. Som lille virksomhed kan vi rykke hurtigere, vi har et bredt udvalg, og bogen er ikke udlånt. 35 procent af brugerne læser også på deres smartphone, så de skifter altså i løbet af dagen. Vores opgave er at sikre, at det at læse en bog ikke behøver at foregå i sofaen eller lænestolen, men også for eksempel kan ske, mens man venter på toget,« siger Morten Strunge.

60 procent af brugerne er kvinder, og det er typisk folk på over 40 år, som bliver Mofibo-kunder.

pix-ebog

Internationaliseringen af Mofibo vil betyde en udvidelse af de i dag ti mand med »otte-ti ekstra«.

»Hvis det bliver succesfuldt, er det da naturligt, at nogen – en mediekoncern, en fond eller andre – på et tidspunkt vil komme. Selvfølgelig vil jeg takke ja, hvis der kommer muligheder for et salg engang, men nu er fokus på at have snuden i sporet. Et salg skal ikke bruges som ledestjerne. En opstartsvirksomhed skal drives af andre værdier end penge, ellers går det galt. Det er holdet, der afgør, at det bliver en succes,« siger han.

14BUSSPOTIFY1.jpg_Bus

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere