Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ond ånd bliver næststørste ejer efter storopkøb i Ericsson

pix-Börje Ekholm
Ericssons nye topchef, Börje Ekholm, får nu en aktiv medejer at skulle leve op til. Arkivfoto: Pontus Lundahl, TT/Scanpix Foto:

Aktivistfonden Cevian Capital har købt for en milliard dollars aktier i den pressede, svenske mobilgigant Ericsson.

Den pressede, svenske mobilgigant Ericsson har fået flere penge - men også flere problemer -, efter at aktivistinvestoren Cevian Capital har brugt en milliard dollars på at blive næststørste aktionær i selskabet.

Cevian, som også har været ond ånd hos Danske Bank, Volvo og ThyssenKrupp, ejer nu 5,6 procent af aktierne i Ericsson, der er verdens største producent af mobiludstyr, som omkring 40 procent af verdens mobiltrafik suser igennem, skriver den britiske finansavis Financial Times. Målt på antal stemmer er Cevian tredjestørste stemme.

Investor: Der er potentiale

Cevian, som den svenske finansmand Christer Gardell står bag, har en formue på 15 milliarder dollars at bestyre, hvilket gør kapitalfonden til en af de største aktivistinvestorer, men samtidig er Cevian kendt som værende mindre aggressiv og mere konstruktiv, når fonden først træder ind i bestyrelser.

»Vi investerer kun, hvis vi bedømmer, at der findes et potentiale i selskabet. Vi synes, at Ericsson er et selskab med megen kompetence, som man ikke tidligere rigtigt har taget vare på,« siger Christer Gardell til Svenska Dagbladet.

Ericsson er økonomisk ramt af, at investeringerne i telebranchen ligger og lurer. Mange af de store lande har allerede købt det 4G-mobiludstyr, som de skal bruge og enten har sat op eller er ved at sætte op, og det næste nye - det superhurtige 5G-mobilnet - ligger stadig mindst tre år ude i fremtiden. Derfor er der ingen lyst til at investere i det allerede nu, for de teknologiske standarder for 5G, som skal sikre, at udstyret virker overalt, er stadig ikke vedtaget i alle detaljer.

piratkopiering yo ho ho ho ohoi

Kreditvurdering: Ericsson er »junk«

Derfor har den svenske mobilgigant været ude i adskillige sparerunder for at få økonomien forbedret, og i oktober 2016 fik koncernen ny topchef, Börje Ekholm, der efter fyringen af Hans Vestberg blev hentet ind fra direktørposten i den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB, som er største Ericsson-aktionær og også ejer 40 procent af mobilselskabet »3« i Danmark og Sverige. Börje Ekholm, der selv kom fra Investor, har lovet at fordoble overskudsgraden allerede næste år ved at skære ned og eventuelt sælge de dele af Ericsson, som ikke giver koncernen penge.

Tidligere i maj nedgraderede kreditvurderingsselskabet Moody's Ericsson til »junk« (affald) på baggrund af fremtidsudsigterne.

Ericsson kom ud af januar-marts i år med et underskud på 12,3 milliarder svenske kroner (9,5 milliarder danske).

pix-Smart hjem

To procent op

Nyheden om Cevians indtog i Ericsson fik aktien til at stige med to procent. I gennemsnit holder Cevian fast i sine investeringer i omkring fem år, skriver Financial Times.

Ericsson kæmper mod finske Nokia, som efter opkøbet af fransk-amerikanske Alcatel-Lucent, nu igen er verdens næststørste leverandør af mobiludstyr og klarer sig godt, samt mod kinesiske Huawei, som er gået aggressivt ind på det europæiske telemarked.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen