Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Oister ændrer ikke på mobilpriserne

443812612.jpg
Oister ændrer ikke på sine abonnementer eller priser, men kunderne kan kun bruge en nærmere beregnet del af deres dataabonnement på ferien.

Kunder hos lavprisselskabet, der har stået i spidsen for mobilkrigen, skal have lommeregneren frem, når de skal se, hvor meget af deres dataabonnement de kan bruge i udlandet.

Det »3«-ejede lavprisselskab Oister, som er gået forrest i mobilkrigen herhjemme i længere tid, ændrer ikke på sine mobilpriser, når EU fra 15. juni kræver, at man kan bruge tale og data på ferie i Europa til samme pris som herhjemme.

Som det eneste af teleselskaberne har Oister, som samtidig er det sidste til at offentliggøre konsekvenserne, valgt at holde sig til den særdeles indviklede beregning, som EU bruger for at fastlægge den øvre grænse for, hvor meget af sit dataabonnement man kan bruge til hjemlandets pris.

pix-Roamingrejse

»EU giver mulighed for at sætte en »fair use«-grænse (grænse for rimelig brug, red.), som definerer, hvor meget data kunderne maksimalt skal kunne bruge på roaming. Og den grænse vil vi benytte,« siger Oisters direktør, Jesper Bennike, i en udtalelse.

Så skal der regnes...

Det betyder, at Oister-kunder kan tale, sende SMS-tekstbeskeder og MMS-billedbeskeder i EU til samme pris som i Danmark, men ens dataforbrug i udlandet afhænger af, hvor mange gigabyte man har i sit mobilabonnement, og hvad man betaler for det. Et abonnement til 89 kroner om måneden med otte gigabyte data, giver ret til at bruge 2,5 gigabyte i Europa. Betaler man 119 kroner, kan man bruge 3,34 gigabyte uden at betale ekstra. Bruger man mere, skal der afregnes for det.

Oisters kunder får direkte besked i løbet af næste uge om ændringerne.

Også Oisters ejer, »3«, har besluttet at fastholde de nuværende priser og datapakker, hvor man kan bruge op til ti gigabyte data om måneden i udlandet. Dog vil omkring 50.000 »3«-kunder fremover kun kunne bruge deres telefon i Danmark, medmindre de betaler for et dyrere abonnement.

pix-Paris
For abonnenter LÆS MERE : Politisk ballade om stigende mobilpriser

Mange får højere mobilregning

En række af de øvrige teleselskaber hæver priserne for derved at give ret til at bruge data på ferien, men de har alle sat en lettere forståelig maksimumgrænse som en fast del af abonnementet, der typisk stiger med 10-20 kroner.

Selv om EU har forbudt teleselskaberne at tage særligt roaminggebyr, er de priser, som teleselskaberne afregner med hinanden til, stadig meget høje. Der skal således betales 57 kroner pr. gigabyte data, som kunden forbruger.

Roamingtrafikken gavner især de sydeuropæiske teleselskaber, som har langt flere turister end de nordeuropæiske, ligesom navnlig nordiske og baltiske mobilkunder har langt flere data i deres mobilabonnement. Hvor et dansk teleselskab får omkring 20 procent af sin roaming ind på udenlandske besøgende i Danmark, skal der afregnes med 80 procent for danskere, der rejser til udlandet.

344288078.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen