Del : SMS

Også »3« hæver nu mobilpriserne

pix-»3«
»3« har nu også fjernet det billigste mobilabonnement for at få priserne opad. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

Oister afskaffer det billigste mobilabonnement, og dermed har alle de fire store teleselskaber nu sat priserne op i forsøget på at rette op på ti års mobilpriskrig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som det sidste af de fire store teleselskaber i Danmark hæver nu også »3« mobilpriserne.

»3«s lavprisselskab Oister har fjernet sit billigste abonnement til 79 kroner, således at nye kunder nu mindst skal betale 89 kroner for at skifte til selskabet. Til gengæld er der lagt mere i pakken, som nu er vokset fra 12 til 15 timers tale og fra 12 til 15 gigabyte data om måneden. I forvejen har TDC, Telia og Telenor de seneste uger fjernet deres billigste abonnementer.

Alt sammen sker for at forsøge at få økonomien til at hænge bedre sammen oven på mere end ti års udmarvende mobilpriskrig, som har kostet selskaberne milliarder af kroner. Den nye strategi er at fjerne det billigste abonnement og lægge lidt mere i pakken på det næstbilligste for derved at lokke danskerne til at købe opad.

tele

Lidt af en gratis omgang

Størstedelen af de mobilpakker, som tilbydes, er i dag så store, at kun de færreste nogen sinde vil nå at bruge den mængde taletid eller data, som følger med hver måned, hvorfor de umiddelbart tiltrækkende mobilpakker er lidt af en gratis omgang for teleselskaberne men til gengæld skaber tilfredshed hos kunderne, der føler, at de får mere for pengene. Enkelte storforbrugere når da også at bruge abonnementet op på en måned, men det store flertal gør ikke.

Nordens største bank, Nordea, forventer, at »3«s skridt vil kunne ses på TDCs aktiekurs, fordi TDC - som det største selskab i Danmark inden for både mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og internetforbindelser - gennem længere tid har kunnet se direkte tilbagegang på sin danske indtjening som følge af mobilkrigen. Hvis det lykkes at hæve priserne, vil økonomien også hos TDC se bedre ud, hvilket typisk vil glæde aktionærerne.

Prisstigningerne vil dog hos ingen af de fire store i første omgang ramme de kunder, som allerede er indenfor i butikken, men kun gælde nye kunder. Næppe mangler tvivler dog på, at teleselskaberne vil gøre en indsats for at overbevise deres nuværende kunder om, at det kan betale sig at skifte væk fra det billigste abonnement og vælge et lidt dyrere med lidt flere tilbud i - ikke alene mere taletid og data men ofte også musiktilbud som Spotify eller Deezer, abonnementer på digitale magasiner, lyd- og e-bogstjenester m.m.

pix-Telia/Telenor

Lige nu ikke stor effekt

Netop fordi det ikke gælder eksisterende kunder, vil det i første omgang have begrænset virkning på indtjeningen hos teleselskaberne, og det står endnu tilbage at se, om det lykkes generelt at hæve det antal kroner, som danske telekunder lægger hos teleselskaberne.

Det var ellers præcis frygten for prisstigninger, som i september fik EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, til at ville nedlægge forbud mod, at Telia og Telenor kunne slå sig sammen i Danmark og skabe et selskab, der på mobilområdet ville være på størrelse med TDC, så hver af selskaberne ville sidde på 41 procent af mobilmarkedet. Telia og Telenor valgte kort inden forbuddet selv at afblæse fusionen, fordi EUs krav til en godkendelse var så skrappe, at  de ikke længere så en forretning i at gå sammen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere