Del : SMS
Berlingske Business

Nyt aggressivt mobilselskab vil genstarte priskrigen

pix-Tjeep
Danmarks nyeste mobilselskab, Tjeep, spiller både på udtalen af engelsk »cheap« (billig) og lyden af fugle - og derfor har mobilabonnementernes indhold også fået navn efter fuglens størrelse, som det kan ses på hjemmesiden hos selskabet.

Nyt selskab vil være Danmarks billigste og kan derfor udløse en ny priskrig efter næsten et års våbenhvile. Det kan dog blive svært at tjene penge, mener analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et nyt teleselskab åbner onsdag i Danmark og går aggressivt efter at være landets billigste - med et mål om at have mellem 80.000 og 100.000 kunder om bare et år og med overvejelser om igen at lade folk høre reklamer i telefonen for at få regningen yderligere ned. En ny, dyr priskrig kan være på vej, spår en analytiker.

TDC

Fra dag 1 underbyder Tjeep den hidtil mest aggressive på markedet, »3«s lavprismobilselskab Oister, med et stort abonnement til 89 kroner om måneden for fri tale og 20 gigabyte data og med det billigste til 39 kroner, hvor der så blot er en times tale og en gigabyte data i - ud over fri SMS og fri MMS.

»Vores mål nummer et er at være Danmarks billigste teleselskab. Det lyder som en stor udfordring, og det er det ærligt talt også. Men vi synes, at konkurrencesituationen på telemarkedet er gået fløjten. Udfordrerne er blevet købt op. Klassens frække dreng er ligesom sat uden for døren. Jeg har svært ved at se, hvorfor Tjeep ikke skulle blive en succes. Den primære målgruppe er de 15-30-årige, der er prisbevidste og mindre loyale over for deres teleselskab. Danskerne elsker alle former for tilbud og lave priser,« siger Kim Damkær, der officielt fra 1. oktober men reelt fra nu er administrerende direktør for det nye mobilselskab.

pix-Plenti

Går ikke efter at blive købt

Han var nordisk salgsdirektør for den taiwanske mobilproducent HTC og har for år tilbage arbejdet i Tele2, som Telenor købte i 2007.

Tjeep er ifølge CVR-registeret stiftet og ejet af advokat Henrik Rosenvinge Skov, partner i Per Bruhn, og har Søren Bird Møller som direktør. Ifølge Kim Damkær står desuden en privat investorgruppe med erfaringer inden for både opstartsvirksomheder og telebranchen bag. Tjeep begynder med 30 ansatte i et kontor i Parken i København.

»Vi går ikke efter et bestemt teleselskabs kunder, men den nærliggende kundegruppe er den hos lignende teleselskaber som Oister, Call Me, Telmore og CBB. De kunder, der har hele pakken med mere end mobiltelefoni, hos f.eks. Telenor eller YouSee er en lidt anden sag. Og så er det vigtigt at understrege, at vores plan ikke er at nå 100.000 kunder og så se, hvem der vil købe os. Vi vil faktisk gerne skabe et bæredygtigt teleselskab. Det har vi lovet vores investorer. Hvis vi om seks måneder kan nå 40.000-45.000 kunder, vil Tjeep gå i sorte tal. I forhold til de andre har vi valgt at skalere ned på indtjeningen og komme i gang, og en mindre dækningsgrad kræver større volumen,« siger Kim Damkær.

telia

Tjeep lejer sig ind på Telenors net, sådan som også lavprisrebellen Onfone gjorde, indtil TDC i 2011 købte selskabet, trak alle 170.000 kunder ud og siden lagde Onfone ind under YouSee. Telenor driver selv lavprisselskabet CBB.

En ny priskrig truer

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, mener ikke, at det nye selskab får let ved at nå sit kundemål.

»For teleselskaberne er faren, at der kommer en ny priskrig, fordi dette genintroducerer lavprisprodukter. Sker det, kan det risikere at blive et nyt søm til Telenors ligkiste, for Telenor er den hårdest ramte af prisfaldene i Danmark og har den dårligste økonomi. Meget få danskere kan klare sig med en times tale og en gigabyte data, for risikoen er, at man får ekstraregninger, så det skal snarere skabe opmærksomhed. Med det dyreste abonnement og med de engrospriser, som man betaler, skal Tjeep håbe, at kunderne ikke bruger alt, hvad man sælger til dem. Ellers vil Tjeep tabe mange penge på hver kunde. Tjeep skal derfor vise, at de kan tiltrække og fastholde kunder billigere end de nuværende teleselskaber gennem salg og marketing. Om de så sælger bredbånd, elektricitet eller Tupperware oveni, er sandsynligvis ligegyldigt,« mener han.

For et år siden begyndte TDC, Telenor, Telia og »3« gradvis at fjerne de billigste abonnementer og lagde mere i pakkerne på de dyrere for at få bedre økonomi efter den milliarddyre priskrig. Det har holdt ved indtil nu.

pix-Jesper Hansen, Telenor

Så er der reklamer i røret

14. marts i år åbnede det seneste mobilselskab, Plenti, som stifteren af lavprisselskabet Onfone og e-bogs-/lydbogstjenesten Mofibo, Morten Strunge, og medstifter af lavprisselskabet Fullrate, Peter Mægbæk, står bag. Plenti var det første mobilselskab, der tilbød ubegrænset data ud over ubegrænset tale, SMS-tekstbeskeder og MMS-billedbeskeder.

Plentis mål er at nå 100.000 abonnenter inden for de første to år. I begyndelsen af august havde selskabet rundet 20.000, efter at Plenti før sommerferien begyndte at sælge abonnementer uden ekstratjenester som adgang til aviser, blade og Tivoli. Ifølge Peter Mægbæk kan Plenti løbe rundt med 50.000 abonnenter.

20BUSPix-Frank-Rasmussen-13.jpg

Tjeep agter at genoplive abonnementer, hvor man undervejs i samtalen skal høre på reklamer for til gengæld at få samtalen billigere.

»I løbet af de næste måneder kommer der reklamefinansieret telefoni - en videreudvikling af den gamle Sponsorfon, hvor man sparer penge, hvis man tilvælger at lytte til reklamer. Forbrugerne i dag har nok mere forståelse for det, end da Sponsorfon fandtes, og målsætningen er, at det vil være næsten gratis at tale i telefon,« siger Kim Dambæk.

*Hvor lang tid skal der gå, før I kan sige, om Tjeep er blevet den succes, som I regner med?

»Efter tre måneder har vi en god indikation,« siger den administrerende direktør.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen