Del : SMS
Berlingske Business

Ny Telia-topchef glæder sig til skakspillet

pix-Morten Bentzen
Telias nye topchef i Danmark, Morten Bentzen, har været med længe og de seneste fire år siddet i den danske direktion. Foto: Telia

43-årige Morten Bentzen kender den danske forretning godt og er positiv - men realistisk.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er et skakspil, hvor man spiller på alle brikker, og det glæder jeg mig rigtigt meget til.«

Manden, der overtager røret i Danmarks tredjestørste teleselskab Telia, kender allerede forretningen rigtigt godt indefra.

43-årige Morten Bentzen har nemlig siden 2004 været en del af Telia og har siden januar 2011 siddet med i den danske direktion med ansvaret for erhvervsområdet, hvor telekrigen lige nu buldrer mest.

Danmark er et rigtigt svært marked

»Selv om jeg hele tiden har arbejder med erhvervssiden, har jeg kikket med på forbrugersiden fra sidelinien i direktionen. Jeg er positiv men med sans for realisme. Danmark er et rigtigt svært marked, men det ved vi alle sammen godt. Vi forsøgte at finde en løsning gennem fusionen med Telenor. Nu skal vi finde en anden måde at arbejde os ud af det på,« siger Morten Bentzen til Berlingske.

Han overtog torsdag jobbet som administrerende direktør for Telia i Danmark efter Søren Abildgaard, som er udnævnt til at stå i spidsen for den svensk-finske telegigants kommercielle aftaler og bredere salg på tværs af de lande, hvori Telia arbejder. Søren Abildgaard er den længstsiddende teledirektør i Danmark og har de seneste fem år haft ansvaret for det samlede Telia i Danmark.

Morten Bentzen skrev under i fredags på sin nye jobkontrakt. Han, der er uddannet cand. merc. i logistik, startede som »ung, håbefuld konsulent« i logistikbranchen, hvor han var med til at etablere et lille firma, der lavede lokationsbaserede tjenester i telenerværk ud fra mastepositioner, så vognmænd kunne se, hvor deres lastbiler var lige nu. Det skete i samarbejde med Orange, som købte selskabet, og hvor Søren Abildgaard var. Siden har de to arbejdet sammen på kryds og tværs.

Flere og flere tjenester på vej

Du er optimistisk, selv om du kan kikke ud over de rygende ruiner mange steder på den danske teleslagmark?

»Vi skal nu fortsætte den positive vej, som Telia var kommet ind på før fusionen, og lægge flere og flere tjenester oven på de klassiske teletjenester. Det afgørende for at have kunder i Danmark er at sikre dem tilfredshed, møde dem i øjenhøjde, ikke love mere, end vi kan holde, og levere, hvad vi lover - og så i øvrigt opføre os ordentligt. Det sidste er rigtigt vigtigt,« siger Morten Bentzen.

Det danske telemarked har især det seneste år ændret sig i en retning, hvor selve priskrigen på abonnementerne tæller lidt mindre. I stedet forsøger teleselskaberne at holde prisen på månedsabonnementet oppe ved at lægge nye tilbud og tjenester - f.eks. musik, film, e-bøger og andet - oven i abonnementet og på den måde holde på kunderne. Samtidig forsøger man at tilbyde mobilkunderne også at købe internetforbindelse og måske TV fra samme leverandør for på den måde at kombinere mulighederne og bedre holde på kunderne. De er nemlig mindre tilbøjelige til at skifte hele paletten ud på én gang, når først de har en aftale.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere