Del : SMS
Berlingske Business

Ny teknologi vil tage dansk erhvervsliv på sengen

pix-Netflix
Netflix knockoutede på rekordtid den traditionelle videoudlejningskæde Blockbuster og er et eksempel på, at ny teknologi kan ændre et marked aldeles - og at konkurrencen ofte kommer fra en uventet front. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Over halvdelen af de danske virksomheder forholder sig ikke til, at de kan blive overrumplet af ny teknologi og helt nye konkurrenter, viser ny analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder håber, at den lurende frygt for, at nogen helt udefra kommer buldrende ind på deres område og pludselig overtager store dele af markedet takket være ny teknologi, går over igen.

55 procent af virksomhederne har slet ikke tanken inde på livet, selv om næsten hver fjerde virksomhed faktisk har oplevet det ske i deres branche gennem de seneste fem år, og hver fjerde virksomhed forventer, at netop deres virksomhed bliver udsat for den nye konkurrence inden for de kommende fem år.

Det viser et rundspørge, som Dansk Industri (DI) har foretaget blandt 478 virksomheder, og det er især blandt fremstillingsvirksomhederne, at der ifølge erhvervsorganisationen ikke er nok fokus på de trusler og muligheder, som den rivende teknologiske udvikling bringer med sig. Det bliver afgørende, at medarbejderne har de rette kompetencer, så de formår at håndtere og udnytte de nye teknologier til eget bedste, mener DI.

Mange har medarbejderne på plads

Og rent faktisk mener 45 procent af virksomhederne, at deres medarbejdere allerede mere eller mindre har de kompetencer, som skal til, for at håndtere og udnytte, hvad der sker. 12 procent mener, at de er fuldt på omdrejningshøjde. Til gengæld tror en tredjedel af virksomhederne - 36 procent inden for fremstillingsbranchen og 27 procent inden for servicebranchen -, at de helt mangler, hvad der skal til for at følge med.

I fagjargonen kaldes omvæltningerne på engelsk for »disruption« og betyder i praksis, at den teknologiske udvikling og fornyelse skaber et nyt marked, der enten ændrer eller fortrænger et eksisterende marked - f.eks. som den amerikanske filmstreamingtjeneste Netflix knockoutede den gamle videoudlejningskæde Blockbuster. Eller som administrerende direktør Jens Klarskov i Dansk Erhverv, DIs konkurrent, til Berlingske forklarede fænomenet i foråret:

»Man skal huske, at i dag kan den hårdeste konkurrent vise sig at være en ung IT-udvikler med hættetrøje i San Francisco!«

For ofte er det udenlandske virksomheder, som man måske slet ikke var opmærksom på, der pludselig er rykket ind og har taget en god bid af kagen på et dansk marked, som man troede, at man havde for sig selv - eller i hvert tilfælde kendte konkurrenterne på.

Ser sig ikke som frontløbere

Kun 14 procent af de adspurgte 478 virksomheder i DIs rundspørge har i høj eller meget høj grad fokus på, at alt kan ske. Servicevirksomhederne er ifølge analysen lidt mere opmærksomme. Hver femte servicevirksomhed men kun hver tiende fremstillingsvirksomhed har fokus på problemet, og jo større en virksomhed er, jo større er fokus. Hver femte virksomhed med mere end 100 ansatte har det i tankerne, mens det kun er hver tiende virksomhed med færre end 100 ansatte.

»Disruption er dog ikke kun en trussel, som kommer udefra og kan tage de danske virksomheder på sengen. Hvis virksomhederne er innovative, kan de selv skabe nye teknologier eller forretningsmodeller, som kan vende markedet på hovedet for deres konkurrenter,« hedder det i DI-analysen, som dog samtidig viser, at kun 12 procent af virksomhederne vurderer, at de selv vil kunne tage têten inden for de nærmeste fem år.

DI Digital: Vi kan godt!

»Ikke alle er opmærksomme på risikoen for at blive udfordret gennem den digitale verden, som muliggør ændrede forretningsmodeller og helt nye produkter og tjenester med data eller bruge e-handel til at ændre de forsyningskæder, som er i virksomhederne. Det er rigtigt vigtigt, at virksomhederne har fokus på, at der pludselig kan ske massive forandringer i hele forretningen. Vi har faktisk fantastisk dygtige virksomheder og er langt fremme på mange områder, og derfor skal vi selvfølgelig være dem, der »disrupter« alle de andre,« siger Adam Lebech fra Dansk Industris brancheorganisation for IT og Tele, DI Digital (tidligere ITEK).

Dagens rundspørge holder ham ikke søvnløs om natten.

»Jeg er ikke så nervøs, men vi skal tage det som en udfordring. Langt flere skal med. Når vi laver den undersøgelse igen om et år eller to, skal andelen af virksomheder, der er klar, være steget gevaldigt. Det ville være fantastisk, hvis vi samlet kunne løfte os og blive førende,« siger Adam Lebech.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere