Berlingske Business

Ny NemID bliver hovednøglen til det digitale Danmark

Lars-Frelle-Petersen_Business
»Vi udvikler løbende NemID og undersøger for eksempel lige nu, om man kan bruge sit borger-certifikat i sin virksomhed,« siger Digitaliseringsstyrelsens direktør Lars Frelle-Petersen.

Selv om det er vanskeligt at gætte, hvordan vi kommunikerer om bare få år, er eksperterne i gang med at designe den nye NemID og en helt ny digital postkasse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Staten gør klar til at invitere private virksomheder med i en ny form for partnerskab om at gøre NemID til hovednøglen i hele det digitale Danmark, og den skal også kunne fungere uden papkort, hvis man vil det. Samtidig bliver den digitale postkasse hos e-Boks nu videreudviklet og vil se fuldstændig anderledes ud om få år.

Digitaliseringsstyrelsen, som hører under Finansministeriet og er statens piskesvinger for at få mere offentlig digitalisering, arbejder lige nu på at finde mulige partnere, som vil gå ind i et nyt selskab, som – hvis politikerne siger god for det – fra omkring 2018 sammen med staten skal stå for og udbygge NemID, der lige nu bruges 1,5 millioner gange om dagen eller 50 millioner gange om måneden til at få adgang til selvbetjening hos det offentlige, netbankerne, forsikringsselskaber, teleselskaber med videre.

»Udfordringen er, at der aldrig er lavet noget tilsvarende før. NemID er en samfundsinfrastruktur, som både benyttes offentligt og privat. Der bliver ikke tale om et traditionelt offentligt-privat partnerskab. Frem til sommeren undersøger vi, om private markedsaktører er interesserede i at gå med, og til efteråret vil vi formelt kunne gå videre og få den politiske godkendelse, så NemID kan gøres mere tidssvarende teknologisk og på brugervenligheden,« siger Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

wegrr

Blandt andet skal NemID ikke kun være et papirkort som i dag, men for eksempel også kunne lægges på et kort, på forskellige chipkort, bruges med biometriske data med videre, så der ikke som i dag kun vil være én NemID-udbyder, men derimod skabes konkurrence – dog således at grundversionen stadig er gratis.

»Som basal infrastruktur skal NemID fortsat være gratis for borgere at anvende, og det giver naturligvis forpligtelser i forhold til, hvordan vi skruer det kommende udbud sammen. For hvis NemID skal være bredere anvendeligt, hvad vil det så i givet fald koste at drive det? Måske skal virksomheder betale for at anvende NemID. Alt det skal afklares,« forklarer Lars Frelle-Petersen.

NemID-kontrakten fra 2010 med Nets, som oprindelig var ejet af de danske banker, men i marts 2014 blev solgt til kapitalfonden Advent International, ATP og siden Sampension, udløber ved udgangen af 2017, men kan forlænges til udgangen af 2018. I dag betaler staten 39,8 millioner kroner om året til Nets, som driver NemID.

»Vi udvikler løbende NemID og undersøger for eksempel lige nu, om man kan bruge sit borgercertifikat i sin virksomhed. Navnlig for små virksomheder vil det klart gøre det lettere, at man ikke skal have en særskilt medarbejdersignatur, som i den offentlige sektor og i større, private virksomheder bruges til at tilgå digital post. Også sikkerheden forbedres løbende, for udviklingen går rasende hurtigt – også hackermæssigt. Der er ingen tvivl om, at NemID bliver den fælles nøgle – det efterspørger markedet bredt. Det vil desuden give Danmark en konkurrencefordel, at vi derved har sikre løsninger, der kan fastslå folks identitet, og som man kan signere med digitalt og indgå bindende aftaler,« siger Lars Frelle-Petersen.

NemID

Derfor har Digitaliseringsstyrelsen også haft drøftelser med internationale og danske eksperter om sikkerhed og databeskyttelse.

EU er ved at forberede en såkaldt eID-forordning, så de 28 lande skal godkende hinandens digitale signaturer. Dermed skal vi for eksempel i Danmark godtage svenske signaturer, mens danske virksomheder vil kunne bruge NemID ved handler i Portugal eller Frankrig.

I november 2014 blev det obligatorisk, at alle danskere skal have en digital postkasse, som det offentlige kan sende breve til og dermed spare papir, porto og administration for en milliard kroner om året.

I dag har 4,3 millioner danskere – eller 90 procent af borgerne – og 600.000 virksomheder og organisationer en sådan postkasse hos e-Boks, som Nets og Post Danmark hver ejer halvdelen af, og i 2014 afleverede det offentlige 40 millioner beskeder digitalt her – et tal, der i år ventes at nå 60 millioner beskeder. e-Boks har netop fået forlænget kontrakten om digital post til 31. januar 2018. Fra 2016 vil man automatisk kunne få videresendt beskeder fra sin e-Boks til egen e-mailadresse, og det offentlige kan få læsekvitteringer, for eksempel på en indkaldelse til en hospitalsundersøgelse.

I 2016 eller senest 2017 skal fremtidens digitale postkasse i udbud.

»Vi har lige nu sat motor på hestevognen og digitaliseret brevet med en forholdsvis simpel løsning til at bringe digitale meddelelser ud på sikker og troværdig vis. Men ingen forestiller sig, at vi i 2020-2025 sender PDF-dokumenter til hinanden. Det vil ske under andre former med interaktive beskeder. Derfor skal vi udtænke en digital kommunikationskanal mellem borgere og myndigheder og tildels private virksomheder, som har tæt samspil med selvbetjeningen,« fortæller Digitaliseringsstyrelsens direktør.

En række undersøgelser sættes i gang i 2016, og styrelsen drøfter med blandt andet banker, forsikringsselskaber og andre, hvordan de tror, at kunder og virksomheder fremover vil kommunikere sammen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen