Del : SMS
Berlingske Business

Ny iPhone og mini-iPad ventes til september

pix-Apple iPhone
Rygtestrømmen om en ny iPhone-telefon tager til, men Apple er efterhånden mere presset trods god indtjening. Arkivfoto: Don Emmert, AFP/Scanpix

Apple gør klar til nylanceringer efter skuffende kvartalssalg, hvor konkurrenterne rykker fremad - samtidig er Apple presset på de store, kommende markeder i Kina og Indien.

Artiklen fortsætter under annoncen

12. september synes at være dagen, hvor den nye iPhone-mobiltelefon bliver vist frem - sammen med en miniudgave af Apples iPad-tavle-PC.

Sådan lyder seneste rygte i en nærmest uendelig strøm forud for det helt sikre, at Apple vil lancere en ny iPhone-telefon på et eller andet tidspunkt, eftersom forgængeren bliver ældre og ældre.

Vanlig tavshedsstrategi følges

Apple holder som sædvanlig kortene helt tæt til kroppen i det markedsføringsspil, som det amerikanske IT-selskab altid har spillet, og hvor netop de ubekræftede rygter gradvis taler hysteriet om kommende produkter op. Der er derfor hverken annonceret nogen dato eller nogen produkter overhovedet.

Flere netsteder refereres dog af de internationale nyhedsbureauer og taler dog om, at Apple gør klar til en præsentation 12. september, hvor sjette generation af iPhone-telefonen, en iPhone 5, skal vises frem - efter sigende for at kunne købes i butikkerne en uge senere, fra 19. september. Derimod synes ingen at vide, hvornår den mindre iPad Mini med en skærm på omkring syv tommer (som Samsungs Galaxy Tab og HTCs Flyer) vil komme. Oktober er et bud, og en pris på under 200 dollars (1.200 kroner) gives med samme usikkerhed.

At noget faktisk er undervejs, bekræftes af, at Apples omstridte kinesiske fabrikant Foxconn i august begyndte at ansætte flere folk til fabrikken i Zhengzhou.

Samsung udnytter tomrummet

Den nye iPhone ventes at blive tyndere og få en større skærm og dermed arbejde sig i retning mod Samsungs topmodel, Galaxy S III, som blev lanceret i London i slutningen af maj for netop at give den sydkoreanske elektronikgigant et forspring og muligheden for at kapre iPhone-brugere, der trænger til en ny telefon og ikke vil vente på, at Apple på et tidspunkt stiller med en opdateret udgave af sin telefon.

Galaxy S III har solgt overmåde godt, og det har på et tidspunkt reelt knebet for Samsung at kunne levere de mange solgte telefoner - i modsætning til Apples strategi om at producere lige i underkanten, så man tidligt kan melde alt udsolgt for en kort periode, hvilket ser godt ud i medierne. Apple blev for flere år siden også taget i at have hyret folk til at stå i kø foran butikkerne for dermed at vise, at interessen for Apple-produkterne er skyhøj.

Apples seneste regnskab, som kom for en uge siden, skuffede investorerne. Salget af Apple-produkter var nemlig mindre end forventet trods en fortsat god indtjening, hvor Apple hver eneste dag i april, maj og juni havde et rent overskud på 585,7 millioner kroner. Også Apples prognose for det nuværende kvartal lød skuffende.

Modvind i Kina og Indien

Og der er da også modvind for Apple på to helt afgørende markeder, nemlig Kina og Indien, hvor den helt store teknologiske udvikling og landvinding sker.

Da Apple i sidste uge lancerede sin iPad 3 i Kina, var der ingen køer foran butikkerne som tidligere, og allerede ved forpremieren i marts - før Apple røg i strid om iPad-navnet med et taiwansk selskab - måtte de uautoriserede forhandlere skære 30 procent af prisen i den første uge, fordi kunderne var uentusiastiske, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Kina er ellers Apples næststørste marked efter hjemlandet USA. Men i det nylige regnskab for andet kvartal mistede Apple 28 procent i omsætning her i forhold til tre måneder tidligere, om end salget stadig lå 48 procent over sidste år med en fordobling af iPhone-salget.

Ingen god forklaring på modvind

Samsung er allerede i gang med at tage markedsandele i Kina fra Apple og bliver ved med at skyde nye telefoner ud på markedet. Også den kinesiske gigantproducent Huawei er gået på banen med egne telefoner, ligeledes med Android som styresystem, og de sælger tydeligvis godt i Kina, hvor de er billigere end Apple-produkterne.

Apples topchef Tim Cook sagde da også ved regnskabsfremlæggelsen, at der er ingen »åbenlys økonomisk grund« til tilbagegangen i Kina.

I Indien oplever Apple dog endnu større problemer med at skabe entusiasme, og flere analytikere peger på, at Apple-modellen med alt-i-Apple-verdenen sammen med en hullet 3G-datadækning i mange områder gør det svært for Apple at trænge igennem.

»De har begrænsede muligheder. Som observatør vokser min utålmodighed med deres evne til at knække denne nød,« siger mobilanalytiker Horace Dediu fra Asymco til Financial Times.

Høje priser hæmmer

Apple har blot en markedsandel på tre-fire procent i Indien, hvor telefoner med Googles Android-software udgør 45 procent. Hjemme i USA er omkring halvdelen af alle solgte smartphonetelefoner en iPhone.

Apples højere priser menes også at hæmme udbredelsen.

Apples salg i april-juni gik tre procent tilbage i Nord- og Sydamerika og seks procent tilbage i Europa.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere