Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Nu sker det: pc'en rykker ind i stuen

(HANNOVER) Nu sker det. Det, der i lang tid kun har været luftige illusioner fra producenternes side, er en realitet. Teknologierne

smelter sammen og skaber nye produkter. På CeBIT-messen i Hannover i disse dage ser vi de første eksempler på alt-i-et-produkter.

Både til privaten og til kontoret.


De fleste har set sammensmeltningen af PDA''en (Personal Digital Assistant) og mobiltelefonen.

Ingen af delene er nye i sig selv, men integrationen er resultatet af nytænkning. Og integration er nøgleordet for en

lang række nye produkter fra CeBIT-messen i Hannover.



Stue-pc''en

På den forbrugerelektroniske side kommer pc''eren

nu ind i stuen og skaber et multimedie af hidtil usete dimensioner. Tv''et bliver knudepunktet for pc''eren, dvd-afspilleren, cd-afspilleren,

harddisken og internettet, e-mail osv.


- Der har været talt om den sammensmeltning i lang tid, men indtil videre har mulighederne

udelukkende været tilknyttet pc''eren, som står i arbejdsværelset. Nu begynder vi at se de første reelle produkter,

der er målrettet familiens samlingspunkt, nemlig stuen, siger adm. direktør Jacob Lyngsø, IT-Brancheforeningen.


Sidste

år gik 10 pct. af harddiskene fra verdens største producent, amerikanske Seagate, til forbrugerelektroniske produkter

som eksempelvis dvd- og cd-afspillere. Selskabet regner allerede i år med, at hver tredje solgte harddisk vil blive placeret

foran sofaen og ikke på skrivebordet. På CeBIT viser bl.a. Fujitsu Siemens og Sony, at de allerede er klar med cd- og

dvd-afspillere med harddisk-kapacitet. Men også den danske IT-virksomhed Kiss Technology A/S gør sig gældende på

området.


Virksomheden med hovedsæde i Hørsholm har allerede sit første produkt i handlen. En dvd-afspiller,

der samtidig har adgang til Internetradio. Og langt flere og mere avancerede produkter er på vej allerede til efteråret.


-

Vores produktportefølje skal indenfor ganske få år bredes ud, så vi kan levere en total audiovisuel oplevelse

med hjælp fra pc-teknologien, siger adm. direktør Peter Wilmar Christensen, Kiss Technology A/S.



Tendenser

CeBIT-messen

byder på langt flere interessante tendenser, der er et resultat af mere eller mindre traditionelle projekter på tværs

af brancher:


l Mini-pc''ere, som har helt andre former end man tidligere har set. Flere virksomheder arbejder med at udvikle såkaldte

wearable computers - multimediebeklædning. Computere, der bliver integreret i tøj, ure og briller.


l Mobiltelefonerne

får farveskærm og har nu også monteret et videokamera, som gør det muligt at optage billeder og sende videobeskeder.

Det betyder, at MMS-beskeder (Multimedia Messaging Service) afløser SMS-beskederne.


l Det elektroniske whiteboard smelter

sammen med pc''eren og skaber tavle-pc''eren - en pc''er uden tastatur.


l Alt bliver trådløst. Det gælder både

eksterne og interne netværk.


l Man kan godt regne med, at fladskærme falder væsentligt i pris i den nærmeste

fremtid og bliver standard. Der var kun fladskærme på CeBIT.


l Udbredelsen af fladskærme betyder, at plasmaskærme

til hjemmebiografen snart når et mere tilgængeligt prisniveau.



Flere partnerskaber

Tendensen er mere gennemgribende

end man umiddelbart skulle tro. Partnerskaber omkring enkelte produkter bliver mere udbredt. Her gælder det for danske virksomheder

om at komme med i den slags udviklingsprojekter. Sådan lyder opfordringen fra adm. direktør Jacob Lyngsø, IT-Brancheforeningen.


-

Det gælder om at markedsføre sig overfor andre virksomheder med fokus på synergieffekter. Det er på den måde,

mange danske virksomheder skal vokse sig store, forudser adm. direktør Jacob Lyngsø, IT-Brancheforeningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen