Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Nu koster YouSee-nedbrud TDC kunder

bmr TDC anmelder tv-nedbrud hos YouSee til politiet Dronning Mar
Der er nu gået fire måneder siden det store TV-nedbrud hos YouSee nytårsaften, og ingen ved endnu, hvorfor det skete. Arkivfoto: Sarah Christine Nørgaard, Scanpix Foto:

Det store nedbrud nytårsaften er fire måneder senere stadig ikke opklaret, og TDC leverer stadig nye oplysninger til politiet. Men nu siver TV-kunderne fra telegiganten.

Danmarkshistoriens formentlig største TV-nedbrud er fire måneder senere stadig ikke blevet opklaret, og det lægger pres på TDC.

Det TDC-ejede YouSee, som er landets største TV-leverandør, gik nytårsaften i sort, og mange fik først TV-signalet igen et døgn senere. Nedbruddet blev politianmeldt, og lige siden har det været efterforsket. En 51-årig TDC-ansat blev umiddelbart efter anholdt men er siden blevet løsladt igen.

At TDC ikke kan melde ud og fortælle, hvad der udløste nedbruddet, og dermed forsikre, at det ikke kan ske igen, plager TDC.

TDC leverer stadig ekstra oplysninger

TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, er dog fåmælt:

»Politiet efterforsker fortsat sagen. Jeg kan derfor ikke kommentere noget, heller ikke hvor lang tid der går. Ja, det er nu fire måneder siden, og selvfølgelig vil vi gerne have sagen opklaret,« siger hun til Berlingske.

Kører politiet efterforskningen alene, eller leverer I stadig nye oplysninger til efterforskningen?

»Vi er i fortsat dialog med politiet,« siger hun uden at ville nærmere ind på sagen.

pix-Roamingkort

Nu siger kunderne farvel

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet, mener, at noget af TDCs tab af 22.000 TV-kunder i januar-marts skyldes nedbruddet, hvor folk pludselig fik øjnene op for, at de kan se TV og underholdning på en af årets største TV-dage på andre måder.

»Jeg tror ikke, at man kan afvise, at nogen af dem, der har stået på vippen og overvejet at sige TV-abonnementet op, har sagt: Nu gider jeg ikke mere,« siger han.

Af TDCs regnskab fremgår det, at der er »behersket udvikling i TV-bruttoavancen grundet kabelklipning og kabelbarbering«. 32,8 procent af de 1,3 millioner TV-kunder hos TDC/YouSee nøjes nu med den mindste TV-pakke, grundpakken, og koncernen har nu 39.000 TV-kunder færre end for et år siden. Endnu 9.000 TV-kunder og 6.000 bredbåndskunder forsvinder 1. juni, når Ishøj Fællesantenne 31. maj skifter til Kabelplus. Tabet af de 22.000 TV-kunder i januar-marts er »drevet af kabelklipning«, skriver TDC, altså en total opsigelse af TV-abonnementet.

Og selv om det månedlige forbrug pr. TV-kunde hos TDC er vokset beskedent med en kroner som følge af prisstigningerne 1. januar, bliver beløbet »næsten opvejet af kunder, som skifter til billigere abonnementer«, står der i regnskabet.

Undersøgt som cyberangreb

Center for Cybersikkerhed (CFCS) under Forsvarets Efterretningstjeneste omtalte sidst i februar i en rapport muligheden for, at YouSee-nedbruddet kan have været forårsaget af »et destruktivt cyberangreb«. I rapporten stod omtalen i forbindelse med et afsnit om fremmede staters evner til at forårsage skade.

Efterforskningsleder og vicepolitiinspektør Jens Møller fra Københavns Politi, som efterforsker nedbruddet, afviste dog over for Radio24Syv den mulighed.

»Vi kan jo ikke udelukke det, men i det, vi har fundet frem til på nuværende tidspunkt, er der ikke noget, der tyder på, at det er tilfældet,« sagde han.

Jaap Postma

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen