Berlingske Business
LIVE
08:27 Millionerne strømmer ind i Sparekassen Sjælland

Nu kan du fysisk mærke reklamer på mobilen

Haptic Immersion
En ny teknologi gør, at brugere får sat følesansen i spil, når der vises en reklame på mobiltelefonen.

En ny teknologi til videoreklamer på mobilen bringer følesansen i spil, og Telia er som de første i Danmark sprunget med på bølgen. Teknologien bliver spået en strålende fremtid.

Vi kunne høre musikken og se telefonen i Telias reklame for mobiltelefonen Samsung 8, der sidste måned blev vist på danskernes TV-skærme.

Men på vores egne mobiltelefoner havde reklamen en ekstra dimension. I reklamens midte gik skærmen i sort, og teksten »tap to unbox your phone« blev vist. Seerne måtte inddrage sig selv og trykke på skærmen, hvorefter en voldsom vibration spredte sig fra telefonen til fingrene. Videoen illustrerede samtidig, at skærmen splintredes.

pix-Roaming

I reklamen er den nye og fremadstormende teknologi Haptic Immersion blever brugt i forbindelse med mobilreklamer. Den aktiverer følesansen i form af vibratoren - en sans, der ind til nu ikke har været i spil i danske reklamer.

»Vi har altid brugt øret og øjet, men det er super sjovt, at du nu også kan mærke, hvad der sker. Vi kan begynde at bruge de features, der er på mobilen, som ikke kan bruges på en desktop eller et TV. I det her tilfælde gør vibratorfunktionen reklamen mere nærværende, og jeg er sikker på, at folk vil huske reklamen bedre for det,« siger Mark Korsmann, der er Country Manager i medievirksomheden AdColony, der som de eneste udbyder teknologien i Danmark.

pix-Jesper Hansen
For abonnenter LÆS MERE : Et slankere Telenor venter forude

Telia er den eneste virksomhed i Danmark, der på nuværende tidspunkt har benyttet sig af teknologien. Det skyldes blandt andet, at den endnu ikke er kendt blandt mange firmaer, mener Peter Bastian, der er Digital Client Director i Carat Denmark, som har været ansvarlig for Telias reklamekampagne.

Ifølge ham har den nye teknologi givet en positiv effekt på salget af mobiltelefonen.

»Vi synes, det lød som en sjov ide at bruge den eksisterende teknologi i mobilen på en underholdende måde i en reklame. Vi har ikke de endelige tal endnu, men vi kan alligevel se, at brugerne ikke har sluppet denne reklame ligeså hurtigt, som de plejer, og det har været med til at give kampagnen et løft,« lyder det fra Peter Bastian.

Fantastisk fremtid

Telias reklame blev i sidste måned vist gennem gratis mobilspil som for eksempel Hay Day, Subway Surfers, FarmVille og Angry Birds. I disse apps popper reklamer jævnligt op, og her har brugerne mødt Telias reklame, der ville aktivere brugeren, som kunne opleve vibrationens effekt.

I øjeblikket virker teknologien kun til Android-telefoner, da Android er den eneste udbyder, der har tilladt, at apps kan benytte teknologien. Mark Korsmann forventer, at Apple følger trop i 2018.

»Den her teknologi bliver bredt ud på verdensplan lige nu, fordi Android netop har åbnet for, at man må bruge vibratoren på den måde gennem apps. Apple kommer med næste år. Det handler nok om, at det ikke bare er sådan at få en reklame til at køre og samtidig få adgang til brugerens mobiltelefon,« siger Mark Korsmann.

pix-Roskilde 1

Haptic Immersion er blot begyndelsen på en revolution i reklamebranchen, spår både Peter Bastian og Mark Korsmann. Der er nemlig utallige muligheder i den teknologi, som mobiltelefoner indeholder, og flere tiltag er allerede i gang med at blive testet i USA.

»Teknologien vil blive sindssygt populær for en gruppe af annoncører, der gerne vil virke underholdende og dynamiske i deres udtryk. Og det er ikke kun vibrationen, der kan bruges i videoer på mobilen. For eksempel har vi lavet en test for et kontaktlinsefirma, hvor skærmbilledet i reklamen bliver gjort sløret, og så skal seeren lægge sin finger på for at gøre billedet skarpt igen,« siger Mark Korsmann og fortætter:

»Det kan også være, at der kommer en jeep kørende i en reklame, og så sprøjter den sand op på skærmen. Seeren skal bruge sin finger til at skrabe sandet væk igen, hvorefter skærmbilledet bliver klart. Der vil komme nogle lag i videoeksekveringen i fremtiden, der hidtil ikke har været mulige.«

forsikring

Mark Korsmann forventer, at danskerne inden udgangen af i år vil blive introduceret til flere af de interaktive reklamer.

Også Peter Bastian spår en strålende fremtid for nye teknologier i reklamebranchen på mobiltelefonen.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det her er første skridt mod at bruge mobiltelefonens teknologier i videoer. Vi vil helt klart benytte funktionen igen, når den rigtige reklame melder sig,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen