Del : SMS
Berlingske Business

Nu flytter slagmarken ind i dit fjernsyn

tv Apple, Google, B&O
I den kommende tid vil der ske nye ting på TV marked. Apple, Google og B&O er frontkanonerne i spillet. Foto:

B&O er hoppet med i alliancen, der skal give Apple baghjul.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mens bølgerne stadig går højt oven på Apples lancering af den nye iPhone 5 onsdag aften, pågår der helt uden for mediernes søgelys et omfattende samarbejde, der skal skabe et bolværk mod tab i stil med dem, der ramte mobilgiganten Nokia, som for få år siden mødte uforberedt op til smartphonekrigen.

Samarbejdet kører i højeste gear og med deltagelse af nogle af verdens største virksomheder inden for TV-apparater, der har kastet alle kræfter i at skabe en fælles, universal platform for, hvordan et smart TV-apparat skal virke i fremtiden.

pix-4G

Alliancen, der har deltagelse af både LG, Toshiba, TP Vision, der står bag Philips TV-apparater og mange andre har travlt - for allerede i løbet af det næste års tid forventes Apple at åbne en helt ny front i den smarte krig, der har vendt helt op og ned på både mobilmarkedet, tavlecomputermarkedet og markedet for salg af digitalt medieindhold.

Annonceret sidste år

Smart-TV-alliancen blev annonceret allerede sidste år på IFA-messen i Berlin, hvor Sharp, Loewe, Philips og LG annoncerede, at de ville gå sammen om at skabe en fælles platform. Siden er flere hoppet med, og i dag - et år efter - er alliancen begyndt at tælle en række medlemmer, der alle bakker op om en standard for, hvordan et smart-TV skal skrues sammen.

Alliancen har også et dansk islæt i form af B&O, der dermed er hoppet i kanen med en af selskabets værste konkurrenter, tyske Loewe, der også er med.

De smarte fjernsyn er populært sagt TV-apparater, der kan tilsluttes nettet, og som har en brugerflade, der kan minde lidt om den, man kender fra en iPad.

APPLE5_Business

Fordi apparaterne er tilsluttet nettet, kan de hente film, serier, TV, musik og alskens andet medieindhold fra nettet via apps, som brugerne kan installere på deres TV-apparater, ganske som på en iPad. Blandt andet den amerikanske filmabonnementstjeneste Netflix virker på denne måde og tilbyder dermed indhold direkte til kunderne, helt uden om kabel-TV-udbydere som YouSee og Stofa.

Selv om Apple ikke engang har bekræftet, at selskabet er på vej med et smart-TV, har det længe været kendt i branchen, at Apple interesserer sig for området.

Google har allerede helt åbent meldt ud, at selskabet arbejder med en tilsvarende platform, Google TV, der allerede er lanceret - dog ikke i Danmark.

Sydkoreanske Samsung er i øjeblikket længst fremme med en smart-TV-platform, og eftersom Samsung sidder på langt den største andel af TV-salget, har selskabet valgt at satse på at få volumen nok alene.

De store softwaregiganters indtog har fået flere af markedets øvrige producenter til at droppe enhver tanke om at gå egne veje og i stedet samarbejde om at få apps og medieindhold til at køre på tværs af mærker, typer af TV-apparater og måske endda på helt andre typer maskiner.

Smart-TV-alliancen handler derfor i høj grad om at skabe et økosystem, der kan friste udviklere og medieselskaber til at skabe apps, der kan få en stor udbredelse, fordi de kan køre på alle alliancens medlemmers apparater.

Det var en lignende alliance, der for blot få år siden stod bag den tidligere udvikling af Googles markedsdominerende Android-platform, der i dag driver syv ud af ti af alle solgte smartphones i verden, og hvor apps virker, uanset hvem der har produceret mobilen.

Alle frygter Apple

»Mange frygter, hvad Apple har tænkt sig at gøre. Eksempelvis har Apple jo formået at skabe et marked for tavlecomputere, selv om de har fandtes i ti år.

I øjeblikket giver Android Apple grå hår på mobilmarkedet - og Android er jo også resultatet af en alliance. Det giver mening at gå foran og forsøge at skabe en industristandard for på den måde at stå stærkere,« siger Anders Elbak, der er analysechef hos analysehuset IDC.

googleLogo_Business

Han forklarer dog også, at udviklingen til dels er drevet af, at producenterne ønsker at holde liv i markedet for TV-apparater, der har været rødglødende de senere år.

»Fjernsynet er en ting, man bruger meget passivt. Man tænder det for at se nyhederne, og så kører det bare, og man ser, hvad der er. Der har endnu ikke været den store interesse for video on demand (f.eks. onlinefilmudlejning, red.), så markedet er trægt, og producenterne forsøger at presse teknologien ud i folks stuer først i håb om, at behovet opstår senere,« siger Anders Elbak, der samtidig peger på, at den kommende bølge af smarte fjernsyn også er et resultat af, at rettighedshaverne først den senere tid er begyndt at åbne for udlejning og salg via internettet.

B&O på vej

Smart-TV-alliancen fremhæver igen og igen, at de vil bygge på åbne standarder, der populært sagt betyder, at alle har adgang til festen, og at ingen bliver holdt udenfor. En af de nyligt ankomne gæster er danske B&O, der ellers er partner med Apple, men som samtidig deltager i en alliance, der skal give Apple kamp til stregen.

Hos B&O bekræfter Jan McNair, der er underdirektør for kerneforretningen, at selskabet er på trapperne med et eller flere TV-apparater, der er baseret på alliancens arbejde. Han understreger, at B&O på forskellig vis vil arbejde med at gøre apps og andet indhold på platformen ekstra eksklusivt og velfungerende, så selskabets produkter fremstår som noget særligt, selv om software og apps i udgangspunktet ligner alliancens andre medlemmers.

Hos TP Vision, der laver TV-apparater med Philips varemærke, understreger landechef for Tyskland, Østrig og Schweiz, John Olsen, at udviklingen endnu kun er i en tidlig fase. Men den går stærkt. Alliancen er på vej med anden udgave af den platform, app udviklerne skal bygge på, og flere partnere kommer hele tiden til.

»Vi er i en pionerfase, men vi mener, at åbne standarder er vejen frem, så vi ikke stavnsbinder kunder. Vi ved alle sammen, at fremtiden ikke kommer til at rumme 100 smart-TV-systemer, det har vi set både fra PC-verdenen og mobilverdenen. Vi er nødt til at være realister - også ud fra et forbrugersynspunkt, hvor kunderne har en interesse i, at vi udvikler løsninger, hvor udbuddet er stor, bredt og interessant,« siger John Olsen.

Samsungs smart-TV-platform er i øjeblikket den bedste indikator for, hvordan ud-viklingen bliver - og her er det netop streaming af TV og film, forskellige småprogrammer og spil, der er under udbygning. Samsung arbejder allerede nu med integration af kameraer og bevægelsessensorer, der på længere sigt vil kunne integreres ind i apps og betjeningen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere