Berlingske Business

Nu flytter robotterne ind i dit hjem og taler med dig

pix-Hub Robot
Sådan ser den ud, LGs nye Hub Robot og lillebroderen Hub Robot Mini. Den skal snart ud at hjælpe til i mange hjem - og så kan den udtrykke sig med sine blå robotøjne, mens den taler (dog kun engelsk). Foto: Rick Wilking, Reuters/Scanpix Foto:

Det er ikke længere science-fiction: Nu får du en talende robot på køkkenbordet, og den kan samtidig styre flere af de andre apparater derhjemme og f.eks. sætte støvsugerrobotten i gang eller tænde for vaskemaskinen. Den lærer lidt mere hver gang.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Nu kommer robotterne virkelig, og de flytter ind i dit hjem.

På køkkenbordet kan den omkring 30 centimeter høje, hvidlakerede Hub Robot med lyseblå prikker som øjne fra den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics tage imod besked og bistå med at løse forskellige opgaver derhjemme.

Den er udstyret med internetgiganten Amazons talegenkendelsesteknologi Alexa, så den kan forstå enkle kommandoer og f.eks. tænde for ventilationen, finde og læse en madopskrift op, fortælle, hvad der ligger i køleskabet (fordi køleskabet er udstyret med små kameraer, så man ikke behøver at åbne døren for at se efter), oprette en alarm i kalenderen, skrive små huskesedler, læse vejrudsigten op eller afspille yndlingsmusikken, som man beder om.

Bevæger sig og nikker

Tilmed kan Hub Robot bevæge sig. Den kan f.eks. nikke, når den svarer på enkle spørgsmål, og så holder den styr på, hvornår familiemedlemmerne kommer hjem eller går i seng, så den kan tænde for varmen eller slukke lyset. Det lille kamera i robotten kan genkende, hvem i familien den kommunikerer med lige nu, så den kan give forskellige hilsener.

Robotten er blot en af mange, som nu forlader tegnebrættet og rent faktisk kan bruges til noget uden for et testlaboratorium, nemlig i det, der er blevet kaldt det smarte hjem, hvor masser af ting og maskiner kobles på det trådløse net og begynder at kunne kommunikere sammen.

Flere af tingene udstyres også med kunstig intelligens.

»Kundernes forventninger vokser. Derfor skal brugen af kunstig intelligens, Tingenes Internet og nettjenester skabe ægte værdi i både hjemmet og bilen. Husholdningsapparater, robotter og TV får ny dyb-viden-teknologi og talestyring. LG vil forbinde alle disse smarte ting og arbejder samtidig med sikkerheden,« fortalte LGs tekniske direktør, Skott Ahn, ved præsentationen af LGs 2017-katalog over nyheder på verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

CES-2017
For abonnenter LÆS MERE : Nu går kasinobyen amok i ny teknologi

De lærer lidt mere hele tiden

Det nye er, at tingene ikke længere kun er smarte og kan udføre bestemte funktioner, hidtil typisk styret af en app på en mobiltelefon.

»Alt hjemmeudstyr har nu trådløs forbindelse. Og de er ikke kun smarte, de lærer faktisk. De samler data sammen og analyserer dem, så de konstant forbedrer brugen i dagligdagen. Robotstøvsugeren vil således genkende individuelle forhindringer, så den ikke kører fast. Den kan også genkende folks ben og kører derfor udenom. Vaskemaskinen lærer, hvordan den udnyttes. Airconditionanlægget analyserer dagligt mønsteret og ved, hvor familien tilbringer mest tid. Køleskabet går i energisparetilstand, når det ved, hvornår man ikke plejer at bruge isterninger. Og det indbyggede kamera i køleskabet sender billeder af indholdet til ens mobiltelefon. Man kan sågar få et panoramavue af hele køleskabets indhold,« forklarer David VanderWaal, LGs markedsføringsdirektør i USA om de nye muligheder.

Og nu kan robotter som Hub Robot så også styre de andre dimser, så man f.eks. kan bede den om at sætte robotstøvsugeren i gang. Men LG har også udviklet Airport Guide Robot, en noget større robot, som man i lufthavnen kan vise sit boardingkort til, hvorpå den - på engelsk, kinesisk, japansk eller koreansk - fortæller, hvornår og fra hvilken udgang flyet afgår, hvordan man finder derhen, hvor lang tid det tager, og hvordan vejret er, når man lander.

Milliarder af dimser vil være med

Både LG og Samsung producerer også køleskabe og har begge bygget en kæmpe trykfølsom skærm ind på forsiden af køleskabslågen, så man - som om det var en forvokset mobiltelefon - kan åbne programmer og f.eks. bestille varer direkte fra skærmen. Samsung har indbygget sin egen talegenkendelse, Samsung Voice Technology, ind, så køleskabslågen kan læse oplysninger op eller beordres til at åbne eller lukke apps.

Også den kinesiske elektronikgigant Lenovo har nu designet sin egen smarte assistent med Amazons Alexa indbygget. Ligesom Amazons egen Echo ligner Lenovo Smart Assistant en lille højttaler i lysegrå, grøn eller orange. Indeni sidder en 360-gradersmikrofon, som kan forstå talte kommandoer i op til fem meters afstand. Samtidig kan højttaleren afspille musik og anden underholdning.

Lenovo Smart Assistant, som vejer 760 gram, kommer i handelen til maj og vil koste fra 130 dollars.

Ved udgangen af 2016 var der ifølge analysehuset Gartner anslået koblet 6,39 milliarder ting og sager til Tingenes Internet på verdensplan, men i 2020 vil det være vokset til omkring 20,7 milliarder dimser. Størstedelen vil være af den slags, som vi køber til os selv derhjemme. I 2016 blev der sammenlagt købt udstyr af denne slags på verdensplan for 1,41 milliarder dollars. I 2020 vil det være for 3,01 milliarder dollars.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Billede

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen